Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy społecznych kompetencji młodzieży akademickiej do pracy w wolontariacie. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariuszy ankiety. Badanie zrealizowano na terenie Lublina wśród 184 studentów (w tym 128 wolontariuszy). W grupie osób, które podjęły pracę w wolontariacie, ponad połowę (52,1%) stanowiły osoby studiujące pedagogikę. Większość wolontariuszy stanowili także uczestnicy studiów magisterskich (84,3%). Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano, że dostateczny zakres wiedzy na temat zasad profesjonalnego pomagania reprezentowało wśród ankietowanych wolontariuszy 36,7% osób. Odnotowano również, że 43,7% wolontariuszy wykazało duży stopień znajomości instytucji i organizacji pozarządowych, działających w obszarze pracy socjalnej. Jednocześnie ustalono, że ponad połowa badanych (64%) nie znała przepisów prawnych gwarantujących pomoc socjalną osobom doświadczającym problemów społecznych. Okazało się, że dominującymi źródłami wiedzy na temat pomocy świadczonej podopiecznym były zajęcia w ramach studiów (54%), a także rozmowy z doświadczonymi wolontariuszami (53,1%). |