Tytuł badania: |
Rozwój umiejętności czytania w szkole podstawowej: poziom dekodowania i rozumienia u uczniów klas IV-VI i jego uwarunkowania |
Projekt badawczy: |
- Mowa pisana: rozwój i jego uwarunkowania
|
Instytucja: |
|
Data: |
2002 |
Badacz: |
Anna Brzezińska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był poziom umiejętności czytania u uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w województwie mazowieckim. Badano dekodowanie oraz rozumienie czytanego tekstu. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jaki jest poziom opanowania umiejętności czytania przez uczniów klas IV, V i VI w obu wymiarach, tj. dekodowania i rozumienia; czy uczniowie kolejnych klas różnią się istotnie poziomem opanowania umiejętności czytania. W badaniu wykorzystano metodę Prolexia autorstwa J. Obera i in. oraz zmodyfikowaną czytankę z Testu Cichego Czytania ze Zrozumieniem. Posłużono się także narzędziem kwestionariuszowym. W badaniu wzięło udział łącznie 463 uczniów (248 dziewcząt oraz 215 chłopców). Wyniki badania potwierdzają, że takie czynniki jak wiek, płeć czy środowisko zamieszkania ucznia różnicują umiejętność czytania. Grupa badanych chłopców uzyskała w badaniu niższe wyniki niż dziewczęta. Najwyższe wyniki w zakresie umiejętności czytania osiągnęli uczniowie szkół w Warszawie. |
Deskryptory TESE: |
umiejętność czytania, szkoła podstawowa, rozumienie, uczeń, rozwój dziecka |
TESE descriptors: |
, primary school, comprehension, pupil, child development |
Publikacje: |
- Brzezińska, A. (2003). Rozwój umiejętności czytania w szkole podstawowej: poziom dekodowania i rozumienia u uczniów klas IV-VI i jego uwarunkowania. Kolokwia Psychologiczne, 11, 135-154.
|