BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozwój umiejętności czytania w szkole podstawowej: poziom dekodowania i rozumienia u uczniów klas IV-VI i jego uwarunkowania
Projekt badawczy:
  • Mowa pisana: rozwój i jego uwarunkowania
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Anna Brzezińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był poziom umiejętności czytania u uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w województwie mazowieckim. Badano dekodowanie oraz rozumienie czytanego tekstu. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jaki jest poziom opanowania umiejętności czytania przez uczniów klas IV, V i VI w obu wymiarach, tj. dekodowania i rozumienia; czy uczniowie kolejnych klas różnią się istotnie poziomem opanowania umiejętności czytania. W badaniu wykorzystano metodę Prolexia autorstwa J. Obera i in. oraz zmodyfikowaną czytankę z Testu Cichego Czytania ze Zrozumieniem. Posłużono się także narzędziem kwestionariuszowym. W badaniu wzięło udział łącznie 463 uczniów (248 dziewcząt oraz 215 chłopców). Wyniki badania potwierdzają, że takie czynniki jak wiek, płeć czy środowisko zamieszkania ucznia różnicują umiejętność czytania. Grupa badanych chłopców uzyskała w badaniu niższe wyniki niż dziewczęta. Najwyższe wyniki w zakresie umiejętności czytania osiągnęli uczniowie szkół w Warszawie.

Deskryptory TESE: umiejętność czytania, szkoła podstawowa, rozumienie, uczeń, rozwój dziecka
TESE descriptors: , primary school, comprehension, pupil, child development
Publikacje:
  • Brzezińska, A. (2003). Rozwój umiejętności czytania w szkole podstawowej: poziom dekodowania i rozumienia u uczniów klas IV-VI i jego uwarunkowania. Kolokwia Psychologiczne, 11, 135-154.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"