BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola mass mediów w edukacji zdrowotnej w opinii studentów uczelni medycznej
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Julita Galikowska, Leszek Rębała, Maciej Wilczak
Abstrakt:

Celami badania były m.in.: określenie roli mass mediów w edukacji zdrowotnej w porównaniu z innymi źródłami wiedzy na temat zdrowia i choroby oraz ustalenie stopnia wykorzystania przez studentów uczelni medycznej zdobytej poprzez mass media wiedzy dotyczącej zdrowia i choroby w swoim życiu codziennym. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Próbę stanowili studenci Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu z trzech kierunków: lekarskiego (N= 36), fizjoterapii (N = 30) oraz zdrowia publicznego (N = 30). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że zdaniem respondentów najlepszym źródłem wiedzy o zdrowiu i chorobie, stwarzającym największe możliwości realizowania zadań związanych z edukacją zdrowotną, spośród analizowanych mass mediów była telewizja publiczna. Inne środki masowego przekazu w opinii badanych miały mniejsze znaczenie w porównaniu z takimi źródłami informacji jak: szkoła, poradniki medyczne, rodzina czy lekarz rodzinny. Najniżej jako źródło wiedzy o zdrowiu oceniono lokalną prasę. Ustalono również, że ankietowani w przekazach medialnych najbardziej byli zainteresowani tematami dotyczącymi aktywności fizycznej oraz higieny osobistej. Jednocześnie okazało się, że studenci w przeciętnym stopniu wykorzystywali w swoim codziennym życiu wiedzę na temat zdrowia zdobytą za pośrednictwem mass mediów.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja zdrowotna, mass media, studenci uczelni medycznej
Author's Keywords: health education, mass media, medical sciences students
Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, edukacja medialna, edukacja zdrowotna, student, postawa, wiedza
TESE descriptors: mass media, media education, health education, student, attitude, knowledge
Publikacje:
  • Rębała, L., Galikowska, J. i Wilczak, M. (2007). Rola mass mediów w edukacji zdrowotnej w opinii studentów uczelni medycznej. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 4, 227-234.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"