BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stres edukacyjny gimnazjalistów
Data: [2014]
Badacz: Stanisław Korczyński
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom stresu dziewcząt i chłopców? Jakie czynniki związane ze szkolną edukacją są postrzegane przez dziewczęta i chłopców jako najbardziej stresogenne? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach kwestionariusz ankiety Uczniowska ocena różnych sytuacji edukacyjnych. W badaniu wzięło udział łącznie 895 uczniów, w tym 463 dziewcząt i 432 chłopców. Badani uczyli się w gimnazjach funkcjonujących w województwach śląskim i opolskim. Bardzo wysoki poziom stresu deklarowało 7,8% respondentów, w tym 6,5% dziewcząt i 9,1% chłopców; wysoki poziom stresu dotyczył 12% uczniów, w tym odpowiednio 11,5% i 12,4%. Do najbardziej stresogennych czynników związanych z edukacją młodzież zaliczała przede wszystkim przeciążenie psychiczne i przeciążenie nauką (około 30% wskazań, prawie taki sam odsetek dziewcząt i chłopców). Około 15%-20% nastolatków za stresogenne uważało ich relacje z rodzicami (nie wpływały one negatywnie na samopoczucie większości gimnazjalistów). Większość badanych jako mało stresujące wymieniało relacje koleżeńskie. 41% respondentów deklarowało odczuwane wyczerpanie psychiczne i zmęczenie po zakończeniu nauki w szkole. Blisko 60% młodzieży jednak nie uważało, by zmęczenie szkolne miało negatywny wpływ na ich funkcjonowanie.

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, niekorzystne położenie, osobowość, płeć, płeć żeńska, płeć męska
TESE descriptors: classroom climate, disadvantaged background, personality, gender, female, male
Publikacje:
  • Korczyński, S. (2015). Stres edukacyjny gimnazjalistów. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 35-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"