Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom stresu dziewcząt i chłopców? Jakie czynniki związane ze szkolną edukacją są postrzegane przez dziewczęta i chłopców jako najbardziej stresogenne? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach kwestionariusz ankiety Uczniowska ocena różnych sytuacji edukacyjnych. W badaniu wzięło udział łącznie 895 uczniów, w tym 463 dziewcząt i 432 chłopców. Badani uczyli się w gimnazjach funkcjonujących w województwach śląskim i opolskim. Bardzo wysoki poziom stresu deklarowało 7,8% respondentów, w tym 6,5% dziewcząt i 9,1% chłopców; wysoki poziom stresu dotyczył 12% uczniów, w tym odpowiednio 11,5% i 12,4%. Do najbardziej stresogennych czynników związanych z edukacją młodzież zaliczała przede wszystkim przeciążenie psychiczne i przeciążenie nauką (około 30% wskazań, prawie taki sam odsetek dziewcząt i chłopców). Około 15%-20% nastolatków za stresogenne uważało ich relacje z rodzicami (nie wpływały one negatywnie na samopoczucie większości gimnazjalistów). Większość badanych jako mało stresujące wymieniało relacje koleżeńskie. 41% respondentów deklarowało odczuwane wyczerpanie psychiczne i zmęczenie po zakończeniu nauki w szkole. Blisko 60% młodzieży jednak nie uważało, by zmęczenie szkolne miało negatywny wpływ na ich funkcjonowanie. |