| Tytuł badania: | 
		Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli w Polsce i Słowacji | 
	
		
		
		
				
			| Instytucja: | 
			 | 
		
			
		| Data: | 
		[2012] | 
	
	
		| Badacz: | 
		Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova | 
	
	
		| Abstrakt: | 
		
			 W badaniu uczestniczyło 109 studentów UMK w Toruniu i 109 studentów UCM w Trnavie. Badani studiowali kierunki humanistyczne i społeczne na studiach pierwszego i drugiego stopnia. W obu grupach przeważały kobiety (około 62%). Na podstawie wyników badania odnotowano brak istotnych różnic statystycznych między studentami z Polski i Słowacji w zakresie uogólnionego poczucia skuteczności. Wyraźne różnice natomiast dotyczyły słowackiego i polskiego systemu kształcenia nauczycieli. Okazało się, że polscy studenci charakteryzowali się wyższymi średnimi poczucia skuteczności wychowawczej. Niższe poczucie skuteczności wychowawczej wśród słowackich studentów wynikało z dużej liczby godzin zajęciowych, obecności w programie szczegółowych i zróżnicowanych przedmiotów, a także prowadzenia kształcenia przez pięć lat studiów. Studenci ze Słowacji uzyskali minimalnie wyższą średnią poczucia skuteczności wychowawczej niż uogólnionego poczucia skuteczności, co można wiązać z pozytywnym oddziaływaniem systemu kształcenia nauczycieli na postrzeganie przez studentów ich umiejętności radzenia sobie z zadaniami wychowawczymi. Różnice między polskimi i słowackimi studentami w tym zakresie, zdaniem badaczy, mogą wynikać również z tego, że respondenci ze Słowacji dzięki rozbudowanemu systemowi kształcenia mają więcej wiedzy, kompetencji i doświadczenia, które pozwalają im lepiej oceniać potencjalne trudności w pracy pedagogicznej. 		 | 
	
			
			| Autorskie słowa kluczowe: | 
			poczucie skuteczności wychowawczej, system kształcenia nauczycieli, uniwersyteckie studia nauczycielskie | 
		
			
		| Author's Keywords: | 
		the sense of educational effectiveness, teacher training system, teacher studies in university | 
	
		
		| Deskryptory TESE: | 
		Polska, Czechosłowacja, jakość kształcenia, treści kształcenia, jakość nauczania, zawód nauczyciela, rozwiązywanie problemów | 
	
	
		| TESE descriptors: | 
		Poland, Czechoslovakia, quality of education, content of learning, teaching quality, teaching profession, problem solving | 
	
	
		| Publikacje: | 
		- Rubacha, K. i Sirotová, M. (2013). Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli w Polsce i Słowacji. Rocznik Andragogiczny, 20, 109-118.
 
  |