BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli w Polsce i Słowacji
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Krzysztof Rubacha, Mariana Sirotova
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 109 studentów UMK w Toruniu i 109 studentów UCM w Trnavie. Badani studiowali kierunki humanistyczne i społeczne na studiach pierwszego i drugiego stopnia. W obu grupach przeważały kobiety (około 62%). Na podstawie wyników badania odnotowano brak istotnych różnic statystycznych między studentami z Polski i Słowacji w zakresie uogólnionego poczucia skuteczności. Wyraźne różnice natomiast dotyczyły słowackiego i polskiego systemu kształcenia nauczycieli. Okazało się, że polscy studenci charakteryzowali się wyższymi średnimi poczucia skuteczności wychowawczej. Niższe poczucie skuteczności wychowawczej wśród słowackich studentów wynikało z dużej liczby godzin zajęciowych, obecności w programie szczegółowych i zróżnicowanych przedmiotów, a także prowadzenia kształcenia przez pięć lat studiów. Studenci ze Słowacji uzyskali minimalnie wyższą średnią poczucia skuteczności wychowawczej niż uogólnionego poczucia skuteczności, co można wiązać z pozytywnym oddziaływaniem systemu kształcenia nauczycieli na postrzeganie przez studentów ich umiejętności radzenia sobie z zadaniami wychowawczymi. Różnice między polskimi i słowackimi studentami w tym zakresie, zdaniem badaczy, mogą wynikać również z tego, że respondenci ze Słowacji dzięki rozbudowanemu systemowi kształcenia mają więcej wiedzy, kompetencji i doświadczenia, które pozwalają im lepiej oceniać potencjalne trudności w pracy pedagogicznej.

Autorskie słowa kluczowe: poczucie skuteczności wychowawczej, system kształcenia nauczycieli, uniwersyteckie studia nauczycielskie
Author's Keywords: the sense of educational effectiveness, teacher training system, teacher studies in university
Deskryptory TESE: Polska, Czechosłowacja, jakość kształcenia, treści kształcenia, jakość nauczania, zawód nauczyciela, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: Poland, Czechoslovakia, quality of education, content of learning, teaching quality, teaching profession, problem solving
Publikacje:
  • Rubacha, K. i Sirotová, M. (2013). Poczucie skuteczności wychowawczej kandydatów na nauczycieli w Polsce i Słowacji. Rocznik Andragogiczny, 20, 109-118.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"