Obserwuj
Tytuł badania: |
Ocena sposobu żywienia i odżywiania studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w aspekcie jakościowym i ilościowym. Część I. Energia i podstawowe składniki odżywcze |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Jadwiga Jośko-Ochojska, Janusz Kasperczyk, Mirosław Tyrpień |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja sposobu żywienia i odżywiania się studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. W badaniu wykorzystano technikę anonimowej ankiety (narzędziem badawczym był kwestionariusz). Łącznie przebadano 482 studentów (69% kobiet, 31% mężczyzn) z różnych lat studiów i z takich kierunków jak: lekarski, lekarsko-dentystyczny, ratownictwo medyczne. Wyniki badania potwierdziły znajomość zasad prawidłowego żywienia wśród 98% respondentów. Badanie dowiodło, że w praktyce 15% ankietowanych (w tym głównie kobiety) stosuje zalecenia dotyczące prawidłowego odżywiania się. Cztery posiłki dziennie spożywa 42% badanych. Średnio co trzeci ankietowany (29%) spożywa trzy posiłki dziennie. Co piąty student spożywa pięć posiłków dziennie. Wykazano tendencję, że mężczyźni jedzą za każdym razem posiłki bogatsze w wartości energetyczne. Podobnie rzecz wygląda z białkami i tłuszczami. Podczas podwieczorków u kobiet zanotowano wyższą wartość węglowodanów niż u mężczyzn. Wnioski z badania są następujące: kobiety powinny zwiększyć wartość energetyczną spożywanych produktów spożywczych; u obu grup wykazano, że spożycie węglowodanów jest niewystarczające. Wnioski dotyczące poszerzenia edukacji żywieniowej wśród studentów mają charakter postulatywny |
Autorskie słowa kluczowe: |
studenci, żywienie, odżywianie |
Author's Keywords: |
students, diet, nutrition |
Deskryptory TESE: |
student, zdrowie, studia wyższe, ankieta, edukacja żywieniowa |
TESE descriptors: |
student, health, higher education course, questionnaire, nutrition education |
Publikacje: |
- Tyrpień, M., Kasperczyk, J. i Jośko-Ochojska, J. (2014). Ocena sposobu żywienia i odżywiania studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w aspekcie jakościowym i ilościowym. Część I. Energia i podstawowe składniki odżywcze. Problemy Higieny i Epidemiologii, 2, 303-309.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.