Obserwuj
Tytuł badania: |
Ocena sposobu żywienia studentów w kontekście profilaktyki chorób cywilizacyjnych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Anna Łysak, Anna Walentukiewicz, Barbara Wilk |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja sposobu żywienia, a także ocena zgodności modelu odżywiania się badanych z obowiązującym kanonem zdrowego żywienia (w aspekcie profilaktyki chorób cywilizacyjnych). Badanymi byli studenci (68) i studentki (34) AWFiS w Gdańsku, którzy kształcili się do wykonywania profesji nauczyciela wychowania fizycznego. Łącznie przebadano 102 studentów za pomocą ilościowej i jakościowej oceny sposobu żywienia. Ilościowa technika polegała na przeprowadzeniu wywiadu na temat spożycia pożywienia na 24 godziny przed rozpoczęciem badania. W jakościowej części badania wykorzystano wskaźnik Diet Quality Index (DQI), a także wskaźnik Keysa. Wyniki badania pokazały, że uśredniony wskaźnik DQI u mężczyzn to 9,47, a u kobiet 7,08. Wartość wskaźnika Keysa wyniosła u wszystkich badanych 50,53 (mężczyźni: 54,01, kobiety: 47,06). Wnioski z badania potwierdzają, że model żywienia badanych studentów odbiega od rekomendowanych zasad żywieniowych (m.in.: nadmierne spożycie tłuszczów i cholesterolu). Dowiedziono, że sposób żywienia kobiet jest jakościowo lepszy niż mężczyzn. |
Autorskie słowa kluczowe: |
studenci, profilaktyka, sposób żywienia, choroby cywilizacyjne |
Author's Keywords: |
students, prevention, diet, lifestyle diseases |
Deskryptory TESE: |
edukacja żywieniowa, edukacja zdrowotna, zdrowie, student, choroba, profilaktyka |
TESE descriptors: |
nutrition education, health education, health, student, illness, prevention |
Publikacje: |
- Walentukiewicz, A., Łysak, A. i Wilk, B. (2014). Ocena sposobu żywienia studentów w kontekście profilaktyki chorób cywilizacyjnych. Problemy Higieny i Epidemiologii, 3, 772-777.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.