Obserwuj
Tytuł badania: |
Nadwaga i otyłość wśród 7-8-letnich dzieci szczecińskich oraz percepcja własnej sylwetki i drugie śniadanie w szkole |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Marzena Drozd-Dąbrowska, Marta Milona, Tomasz Olszowski, Elżbieta Pastucha, Zbigniew Szych, Alicja Walczak |
Abstrakt: |
Celami badania były weryfikacja stopnia występowania otyłości i nadwagi oraz ocena własnej sylwetki ciała, a także preferencji żywieniowych w zakresie drugich śniadań wśród siedmio- i ośmioletnich dzieci z 16 szkół podstawowych w Szczecinie. Łącznie przebadano 338 uczniów dobranych metodą losową (47,9% chłopców, 52,1% dziewczynek). Narzędziami badawczymi były autorski kwestionariusz oraz kwestionariusz Figure Rating Scale według modyfikacji Stundkarta. Przy ocenie stanu odżywienia posłużono się wskaźnikiem masy ciała (BMI) i siatkami centylowymi. Wyniki badania pokazały występowanie nadwagi u 13,5% chłopców i 13,6% dziewczynek. Otyłość stwierdzono u 8,6% chłopców oraz 4,5% dziewczynek. Średnio co trzeci uczeń (72% respondentów) ocenił swoją sylwetkę jako mieszczącą się w granicach normy. Wśród nich było 76,2% chłopców oraz 68% dziewczynek. Przeciętnie co czwarty uczeń nie spożywał pierwszego śniadania przed pójściem do szkoły. 30,2% dzieci zjadało na drugie śniadanie owoc lub warzywo. Wniosek z badania jest postulatem dotyczącym zwiększenia wymiaru edukacji żywieniowej wśród dzieci. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dzieci, otyłość, nadwaga, drugie śniadanie, percepcja sylwetki |
Author's Keywords: |
children, obesity, overweight, second breakfast, the perception of body image |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, dziecko, szkoła, edukacja żywieniowa, edukacja zdrowotna |
TESE descriptors: |
health, child, school, nutrition education, health education |
Publikacje: |
- Milona, M. i in. (2014). Nadwaga i otyłość wśród 7-8-letnich dzieci szczecińskich oraz percepcja własnej sylwetki i drugie śniadanie w szkole. Problemy Higieny i Epidemiologii, 2, 376-381.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.