BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Spontaniczna aktywność ruchowa dzieci i młodzieży
Instytucja:
Data: [1987] – [1991]
Badacz: Maria Sadowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie spontanicznej aktywności ruchowej dzieci i młodzieży. Pięcioletnie badania przeprowadzono w ramach Centralnego Problemu Badań Podstawowych 08.16. Elementem programu eksperymentalnego były badania ankietowe przeprowadzone w latach 1987–1989 w 1175 rodzinach z miast i wsi. Miejsce zamieszkania rodzin różniło się położeniem geograficznym i wielkością. Na pytania zawarte w ankiecie odpowiadali rodzice i ich dzieci. Jednym z celów ankiety była wzajemna ocena aktywności ruchowej wszystkich członków rodziny. Duże znaczenie w aktywności rodzin ma miejsce zamieszkania – bliskość rzeki, jeziora albo gór działa motywująco na uprawianie sportu wyczynowego albo rekreacyjnego. Dzieci najczęściej grają w gry zespołowe, a wśród rodziców najpopularniejsze są: jazda na rowerze, gry, biegi i pływanie. Mimo to zaobserwowano niski poziom aktywności ruchowej nie tylko wśród młodzieży, lecz także wśród ich rodziców; najmniej aktywne są przede wszystkim matki i córki. Większość badanych rodzin w ogóle nie uprawiała sportu; nawet jeśli ich członkowie wcześniej uprawiali sport wyczynowo, nie kontynuowali aktywności rekreacyjnej w późniejszych latach. Na podstawie wyników badań stwierdzono, że: najbardziej spontaniczna aktywność ruchowa występuje wśród najmłodszych dzieci dzięki krótszemu czasowi nauki i brakowi zahamowań wewnętrznych, potrzeba ruchu wpływa na spontaniczną aktywność ruchową dzieci w średnim wieku szkolnym; chłopcy są aktywniejsi niż dziewczęta, które wcześniej tracą zainteresowanie sportem, młodzież w szkołach średnich jest skłonna do spontanicznej aktywności bardzo rzadko, zwłaszcza dziewczęta; wpływają na to: brak odpowiednich przyrządów, brudne sale, brak natrysków, nieciekawa forma lekcji wychowania fizycznego, lenistwo ruchowe, odmienne zainteresowania, obowiązki szkolne i rodzinne.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, wypoczynek, zajęcia rekreacyjne, sprzęt sportowy, wyposażenie, obszar wiejski, obszar miejski
TESE descriptors: physical education, leisure, leisure activities, sports equipment, equipment, rural area, urban area
Publikacje:
  • Sadowska, M. (1992). Spontaniczna aktywność ruchowa dzieci i młodzieży. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 4, 116-119.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"