Obserwuj
Tytuł badania: |
Style wychowania samotnych matek a zachowania agresywne ich nastoletnich dzieci |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Katarzyna Knopp, Magdalena Pudzianowska-Śliwka |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 60 samotnych matek w wieku 33-57 lat, także ich dzieci w wieku 13-16 lat (30 dziewcząt i tyle samo chłopców). Matki legitymowały się średnim i zawodowym wykształceniem. Do analizy stylów wychowania wykorzystano kwestionariusz Analiza Stylu Wychowania w Rodzinie – Rodzina Własna M. Ryś. Zachowania dzieci zbadano za pomocą kwestionariusza Nastroje i Humory A.H. Bussa oraz A. Durkee. Na podstawie wyników badania stwierdzono brak istotnej statystycznie zależności między agresją dziewcząt a stylami wychowawczymi matek. Okazało się jednak, że w przypadku chłopców wszystkie style wychowania miały związek z ogólnym poziomem agresji oraz urazą; z napastliwością fizyczną nie korelował styl kochający liberalny. Wystąpiła korelacja między stylem autokratycznym a wszystkimi wskaźnikami agresji oprócz podejrzliwości. Z kolei styl liberalny korelował z ogólnym poziomem agresji, napastliwością fizyczną, słowną, pośrednią oraz poczuciem urazy. Prawidłowe style wychowania, takie jak demokratyczny i liberalny, miały związek (ujemny) z mniejszą liczbą wskaźników agresji. |
Deskryptory TESE: |
przemoc, konflikt, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, opieka nad młodzieżą, zachowania |
TESE descriptors: |
violence, conflict, child rearing, childcare, youth protection, behaviour |
Publikacje: |
- Knopp, K.A. i Pudzianowska-Śliwka, M. (2014). Style wychowania samotnych matek a zachowania agresywne ich nastoletnich dzieci. Fides et Ratio, 3. Pobrane z http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/14Knopp.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.