Obserwuj
Tytuł badania: |
Systemy rodzinne a zachowania twórcze |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Justyna Bakuła, Maria Jankowska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był wpływ systemu rodziny na poziom zachowań twórczych i odtwórczych dzieci wychowujących się w tym systemie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano takie narzędzia jak Analizę Środowiska Rodzinnego – Rodzina Pochodzenia M. Ryś oraz Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH S. Popka. W badaniu wzięło udział 62 studentów pierwszego roku (wiek badanych: 20 lat). W próbie badawczej było 31 mężczyzn i 31 kobiet. Najczęściej występującą strukturą rodzinną wśród studentów była rodzina prawidłowa (33 matki, 26 ojców). Jako chaotyczną strukturę rodziny określono w odniesieniu do 4 ojców i 3 matek. Z kolei 57 ojców i 58 matek uzyskało niskie i bardzo niskie wyniki dotyczące struktury rodziny władzy. Równie rzadko badani wychowywali się w strukturze rodziny nadopiekuńczej i uwikłanej. Najczęściej stosowanym stylem w rodzinach respondentów był styl demokratyczny wśród matek i autokratyczny wśród ojców; rzadko stosowano natomiast styl liberalny. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że studenci pochodzący z rodzin o prawidłowej strukturze charakteryzowali się niskim konformizmem, wysokim nonkonformizmem, niskim poziomem zachowań algorytmicznych, co wskazuje na wysoki poziom twórczości i niski zachowań odtwórczych. Okazało się także, że osoby z rodzin nadopiekuńczych były nastawione bardziej nonkonformistycznie i twórczo (gdy ojciec był nadopiekuńczy). Z kolei system chaotyczny dodatnio korelował z postawą odtwórczą respondentów, a ujemnie – z twórczą. |
Deskryptory TESE: |
kreatywność, osobowość, rodzina, rodzice, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, opieka nad młodzieżą |
TESE descriptors: |
creativity, personality, family, parents, child rearing, childcare, youth protection |
Publikacje: |
- Jankowska, M. (2012). Systemy rodzinne a zachowania twórcze. Fides et Ratio, 3. Pobrane z http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/2012-3Jankowska.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.