Tytuł badania: |
Aktywność wolnoczasowa dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Magdalena Rokicka-Hebel |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci uczęszczające do przedszkoli oraz ich rodziców. Badanie przeprowadzono w 11 typach placówek przedszkolnych (osiem przedszkoli i trzy oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych w Gdańsku). Łącznie przebadano 190 rodziców. Zastosowano sondaż diagnostyczny (narzędziem był kwestionariusz ankiety dla rodziców). Wyniki badania pokazały, że dzieci z przedszkoli niepublicznych posiadających złe warunki do aktywności fizycznej najczęściej w czasie wolnym oglądały telewizję (prawie 93%). Dzieci z przedszkoli publicznych posiadających dobre warunki do aktywności fizycznej najczęściej miały kontakt z książką (93,2% deklaracji rodziców, którzy czytali dzieciom książki w czasie wolnym). Uczniowie z przedszkoli niepublicznych posiadających dobre warunki do aktywności fizycznej (72,7%) oraz dzieci z przedszkoli publicznych posiadających złe warunki do tej aktywności (70,8%) spędzały swój wolny czas z rodzicami na placach zabaw. Wykazano zależność: rodzice z wyższym wykształceniem częściej spędzają czas wolny ze swoimi dziećmi w domu, np. czytając im książki. |
Autorskie słowa kluczowe: |
aktywność fizyczna, czas wolny, dziecko |
Author's Keywords: |
physical activity, leisure time, pre-school children |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rodzice, edukacja przedszkolna, ankieta, placówka przedszkolna |
TESE descriptors: |
child, parents, pre-primary education, questionnaire, pre-primary institution |
Publikacje: |
- Rokicka-Hebel, M. (2014). Aktywność wolnoczasowa dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodziców. Rocznik Naukowy Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, 24, 19-34.
|