Tytuł badania: |
Poczucie podmiotowości i koherencji a styl studiowania w uczelni publicznej i niepublicznej studentów wychowania fizycznego |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 – 2012 |
Badacz: |
Jarosław Mieczysław Marcinkowski |
Abstrakt: |
Głównym celem badania ilościowego było wyjaśnienie związków występujących między poczuciem podmiotowości i koherencji a stylem studiowania studentów wychowania fizycznego. Celem badania jakościowego była weryfikacja pozoru edukacyjnego u studentów, wykładowców i egzaminatorów. Postawiono główne pytanie badawcze: Czy istnieje zależność między poczuciem podmiotowości i koherencji a stylem studiowania w uczelni publicznej i niepublicznej studentów wychowania fizycznego? W badaniach wykorzystano metodologię badań typu survey. Ponadto posłużono się techniką ankiety, wywiadem kierowanym, narracyjnym oraz dokumentoskopią. W badaniu ilościowym zastosowano Kwestionariusz orientacji życiowej, Skalę umiejscowienia kontroli, kwestionariusz ankiety Styl studiowania – student jako uczestnik wykładów, ćwiczeń i czytelnik biblioteki", arkusze ocen – dzienniki studentów pierwszego i drugiego roku, kwestionariusz ankiety Aspiracje kulturowe i edukacyjne studentów wychowania fizycznego oraz ich rodziców. W badaniu jakościowym narzędzia badawcze były następujące: Kwestionariusz wywiadu kierowanego do badań studentów o najwyższym i najniższym wyniku stylu studiowania oraz Kwestionariusz wywiadu narracyjnego do badań doświadczeń z pracy ze studentami nauczycieli akademickich. Dobór próby w obu badaniach był celowy. W badaniu ilościowym wzięło udział łącznie 181 studentów pierwszego i drugiego roku z uczelni publicznych i niepublicznych. W badaniu jakościowym wzięli udział studenci ostatniego roku studiów magisterskich. Dane z badań przeanalizowano z wykorzystaniem programu STATISTICA. Wyniki badania ilościowego pokazały nieakademicki styl studiowania w uczelni niepublicznej przez badanych studentów wychowania fizycznego (np. mierny poziom czytelnictwa, porzucanie zajęć, dominujące oceny na poziomie dostatecznym). Badanie jakościowe m.in. potwierdziło hipotezę o związku aspiracji edukacyjnch rodziców ze stylem studiowania na wyższej uczelni przez ich dzieci. |
Autorskie słowa kluczowe: |
poczucie koherencji, poczucie podmiotowości – poczucie kontroli, styl studiowania, aspiracje kulturowe i edukacyjne |
Author's Keywords: |
sense of coherence, the sense of subjectivity – the sense of control, the attitude towards studying, cultural and educational aspirations |
Deskryptory TESE: |
studia wyższe, wychowanie fizyczne, student, edukacja, badania edukacyjne |
TESE descriptors: |
higher education course, physical education, student, education, educational research |
Publikacje: |
- Marcinkowski, J.M. (2014). Poczucie podmiotowości i koherencji a styl studiowania w uczelni publicznej i niepublicznej studentów wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 44, 60-77.
|