BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poczucie podmiotowości i koherencji a styl studiowania w uczelni publicznej i niepublicznej studentów wychowania fizycznego
Instytucja:
Data: 2007 – 2012
Badacz: Jarosław Mieczysław Marcinkowski
Abstrakt:

Głównym celem badania ilościowego było wyjaśnienie związków występujących między poczuciem podmiotowości i koherencji a stylem studiowania studentów wychowania fizycznego. Celem badania jakościowego była weryfikacja pozoru edukacyjnego u studentów, wykładowców i egzaminatorów. Postawiono główne pytanie badawcze: Czy istnieje zależność między poczuciem podmiotowości i koherencji a stylem studiowania w uczelni publicznej i niepublicznej studentów wychowania fizycznego? W badaniach wykorzystano metodologię badań typu survey. Ponadto posłużono się techniką ankiety, wywiadem kierowanym, narracyjnym oraz dokumentoskopią. W badaniu ilościowym zastosowano Kwestionariusz orientacji życiowej, Skalę umiejscowienia kontroli, kwestionariusz ankiety Styl studiowania – student jako uczestnik wykładów, ćwiczeń i czytelnik biblioteki", arkusze ocen – dzienniki studentów pierwszego i drugiego roku, kwestionariusz ankiety Aspiracje kulturowe i edukacyjne studentów wychowania fizycznego oraz ich rodziców. W badaniu jakościowym narzędzia badawcze były następujące: Kwestionariusz wywiadu kierowanego do badań studentów o najwyższym i najniższym wyniku stylu studiowania oraz Kwestionariusz wywiadu narracyjnego do badań doświadczeń z pracy ze studentami nauczycieli akademickich. Dobór próby w obu badaniach był celowy. W badaniu ilościowym wzięło udział łącznie 181 studentów pierwszego i drugiego roku z uczelni publicznych i niepublicznych. W badaniu jakościowym wzięli udział studenci ostatniego roku studiów magisterskich. Dane z badań przeanalizowano z wykorzystaniem programu STATISTICA. Wyniki badania ilościowego pokazały nieakademicki styl studiowania w uczelni niepublicznej przez badanych studentów wychowania fizycznego (np. mierny poziom czytelnictwa, porzucanie zajęć, dominujące oceny na poziomie dostatecznym). Badanie jakościowe m.in. potwierdziło hipotezę o związku aspiracji edukacyjnch rodziców ze stylem studiowania na wyższej uczelni przez ich dzieci.

Autorskie słowa kluczowe: poczucie koherencji, poczucie podmiotowości – poczucie kontroli, styl studiowania, aspiracje kulturowe i edukacyjne
Author's Keywords: sense of coherence, the sense of subjectivity – the sense of control, the attitude towards studying, cultural and educational aspirations
Deskryptory TESE: studia wyższe, wychowanie fizyczne, student, edukacja, badania edukacyjne
TESE descriptors: higher education course, physical education, student, education, educational research
Publikacje:
  • Marcinkowski, J.M. (2014). Poczucie podmiotowości i koherencji a styl studiowania w uczelni publicznej i niepublicznej studentów wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 44, 60-77.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"