Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu m.in. określenia poziomu samooceny wśród nastolatków przebywających w ośrodkach resocjalizacyjnych i ich rówieśników niestwarzających problemów wychowawczych, a także stwierdzenia, jakie różnice występują w zakresie samooceny młodzieży. W badaniu uczestniczyło 103 respondentów w wieku od 13 do 18 lat, przebywających w ośrodkach resocjalizacyjnych w województwie zachodniopomorskim. Do badania zakwalifikowano także 387 uczniów w wieku 13-18 lat, uczęszczających do szkół publicznych w Szczecinie. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że młodzież niedostosowana społecznie charakteryzowała się wyższym poziomem samooceny niż uczniowie ze szczecińskich szkół. Największe różnice dotyczyły moralnej samoakceptacji, popularności, kompetencji i umiejętności przywódczych. Nie potwierdzono całkowicie hipotezy badawczej, która zakładała, że chłopcy będą wykazywać wyższy poziom samooceny. Na podstawie wyników badania stwierdzono również wyższy poziom samooceny wśród dziewcząt z placówek resocjalizacyjnych niż wśród pozostałych uczennic, niestwarzających problemów wychowawczych. Zarówno w przypadku chłopców, jak i dziewcząt nie zauważono znaczących różnic w zakresie całkowitej samooceny i oceny umiejętności samokontroli. Stwierdzono ponadto, że wśród uczniów niedostosowanych społecznie płeć nie miała wpływu na poszczególne składniki samooceny, poza moralną samoakceptacją, większą w grupie chłopców. Dziewczęta wyżej oceniały niż ich rówieśnicy swoją atrakcyjność fizyczną i prezentowały wyższy poziom integracji tożsamościowej. |