BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gender as a moderator of self-esteem in socially adjusted and maladjusted youth
Data: 2011 – 2012
Badacz: Hubert Kupiec
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu m.in. określenia poziomu samooceny wśród nastolatków przebywających w ośrodkach resocjalizacyjnych i ich rówieśników niestwarzających problemów wychowawczych, a także stwierdzenia, jakie różnice występują w zakresie samooceny młodzieży. W badaniu uczestniczyło 103 respondentów w wieku od 13 do 18 lat, przebywających w ośrodkach resocjalizacyjnych w województwie zachodniopomorskim. Do badania zakwalifikowano także 387 uczniów w wieku 13-18 lat, uczęszczających do szkół publicznych w Szczecinie. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że młodzież niedostosowana społecznie charakteryzowała się wyższym poziomem samooceny niż uczniowie ze szczecińskich szkół. Największe różnice dotyczyły moralnej samoakceptacji, popularności, kompetencji i umiejętności przywódczych. Nie potwierdzono całkowicie hipotezy badawczej, która zakładała, że chłopcy będą wykazywać wyższy poziom samooceny. Na podstawie wyników badania stwierdzono również wyższy poziom samooceny wśród dziewcząt z placówek resocjalizacyjnych niż wśród pozostałych uczennic, niestwarzających problemów wychowawczych. Zarówno w przypadku chłopców, jak i dziewcząt nie zauważono znaczących różnic w zakresie całkowitej samooceny i oceny umiejętności samokontroli. Stwierdzono ponadto, że wśród uczniów niedostosowanych społecznie płeć nie miała wpływu na poszczególne składniki samooceny, poza moralną samoakceptacją, większą w grupie chłopców. Dziewczęta wyżej oceniały niż ich rówieśnicy swoją atrakcyjność fizyczną i prezentowały wyższy poziom integracji tożsamościowej.

Author's Keywords: adolescents, self-esteem, social rehabilitation of juveniles
Deskryptory TESE: socjalizacja, samoocena, resocjalizacja, młodzież, specjalne potrzeby edukacyjne, osobowość, krytycyzm
TESE descriptors: socialisation, self-evaluation, correctional education, youth, special educational needs, personality, critical sense
Publikacje:
  • Kupiec, H. (2014). Gender as a moderator of self-esteem in socially adjusted and maladjusted youth. Resocjalizacja Polska, 7, 261-277.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"