BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy nauczycieli szkoły specjalnej wobec osób z niepełnosprawnością
Instytucja:
Data: [2014]
Badacz: Monika Skura
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 40 nauczycieli pracujących w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Wyszkowie, w którym uczyły się dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim oraz z całościowymi zaburzeniami rozwoju. W badanej próbie było 36 kobiet i 4 mężczyzn. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a w jej ramach techniką ankietową. 36 respondentów zgodziło się z twierdzeniem, że niepełnosprawni to ludzie, których łatwiej zranić niż osoby pełnosprawne. 28 badanych uważało osoby niepełnosprawne za niepewne siebie, 8 za nerwowe, 20 za będące obciążeniem dla bliskich, 16 za samotne, 22 za ubogie, 22 za wycofujące się, 28 za lękliwe, 8 za niezadowolone z życia, a 20 za słabe. 4 nauczycieli sądziło, że społeczeństwo ma bardzo dobry stosunek wobec osób niepełnosprawnych, 16 uznało tę postawę za dobrą, 6 za raczej niedobrą, 6 za złą, a 8 nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. 21 badanych miało w rodzinie albo wśród przyjaciół osobę z niepełnosprawnością ruchową, a 22 respondentów posiadało wśród znajomych osobę z niepełnosprawnością intelektualną. Nauczyciele na ogół nie chcieliby spotykać się z osobami chorymi na choroby psychiczne, natomiast aprobowali relacje z osobami z niepełnosprawnością ruchową, często wskazywali również w tym kontekście osoby z niepełnosprawnością intelektualną i sensoryczną.

Autorskie słowa kluczowe: postawa, pedagog specjalny, osoba niepełnosprawna
Author's Keywords: attitude, special educator, person with disability
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, upośledzenie, choroba, problemy zdrowotne, postawa, zachowania społeczne, relacje międzygrupowe
TESE descriptors: intellectual disability, physical disability, disability, illness, health problems, attitude, social behaviour, intergroup relations
Publikacje:
  • Skura, M. (2015). Postawy nauczycieli szkoły specjalnej wobec osób z niepełnosprawnością. Szkoła Specjalna, 1, 28-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"