
Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport z monitoringu w zakresie przyjmowania do szkół publicznych w województwie opolskim cudzoziemców oraz uczniów obywateli polskich powracających z zagranicy |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 – 2013 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja zjawiska przyjmowania do szkół publicznych w województwie opolskim cudzoziemców oraz uczniów obywateli polskich powracających z zagranicy. W badaniu wzięło udział 351 szkół z każdego etapu edukacyjnego z województwa opolskiego (13 przedszkoli, 148 szkół podstawowych, 64 gimnazja, 55 szkół ponadgimnazjalnych, 19 zespołów obejmujących przedszkole i szkołę podstawową, 53 innych zespołów szkół). W badaniu w roku szkolnym 2010/2011 wzięło udział 62 608 uczniów, rok później 60 382, a w 2012/2013 60 758 uczniów. Zastosowano technikę ankiety. Na pytania odpowiadali dyrektorzy tych szkół, do których przyjęto uczniów-obcokrajowców. Wyniki badania pokazały tendencję rosnącą, jeśli wziąć pod uwagę realizację obowiązku szkolnego przez polskich uczniów poza granicami kraju: od 2345 w 2010 r. do 2848 w 2013 r. Badanie potwierdziło szybkie dostosowanie się cudzoziemców do nowego środowiska szkolnego. Często zdarza się, że cudzoziemcy przekazują informacje na temat swojego rodzimego kraju nowym kolegom. Tendencją jest też brak większych problemów z przyswojeniem języka polskiego. Do głównych trudności napotykanych w trakcie funkcjonowania uczniów-obcokrajowców i dzieci obywateli polskich powracających z zagranicy należą m.in.: problemy adaptacyjne w polskim systemie edukacyjnym, technika opanowania ortografii i interpunkcji, trudności związane z różnicami programowymi. |
Deskryptory TESE: |
szkolnictwo publiczne, szkoła, cudzoziemiec, uczeń, obywatel, język, język nauczania |
TESE descriptors: |
public education, school, foreigner, pupil, citizen, language, teaching language |
Publikacje: |
- Kuratorium Oświaty w Opolu. (2013). Raport z monitoringu w zakresie przyjmowania do szkół publicznych w województwie opolskim cudzoziemców oraz uczniów obywateli polskich powracających z zagranicy. Pobrane z http://www.kuratorium.opole.pl/index.php/jakosc-w-edukacji/monitoring

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.