BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport z monitoringu w zakresie przyjmowania do szkół publicznych w województwie opolskim cudzoziemców oraz uczniów obywateli polskich powracających z zagranicy
Instytucja:
Data: 2010 – 2013
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja zjawiska przyjmowania do szkół publicznych w województwie opolskim cudzoziemców oraz uczniów obywateli polskich powracających z zagranicy. W badaniu wzięło udział 351 szkół z każdego etapu edukacyjnego z województwa opolskiego (13 przedszkoli, 148 szkół podstawowych, 64 gimnazja, 55 szkół ponadgimnazjalnych, 19 zespołów obejmujących przedszkole i szkołę podstawową, 53 innych zespołów szkół). W badaniu w roku szkolnym 2010/2011 wzięło udział 62 608 uczniów, rok później 60 382, a w 2012/2013 60 758 uczniów. Zastosowano technikę ankiety. Na pytania odpowiadali dyrektorzy tych szkół, do których przyjęto uczniów-obcokrajowców. Wyniki badania pokazały tendencję rosnącą, jeśli wziąć pod uwagę realizację obowiązku szkolnego przez polskich uczniów poza granicami kraju: od 2345 w 2010 r. do 2848 w 2013 r. Badanie potwierdziło szybkie dostosowanie się cudzoziemców do nowego środowiska szkolnego. Często zdarza się, że cudzoziemcy przekazują informacje na temat swojego rodzimego kraju nowym kolegom. Tendencją jest też brak większych problemów z przyswojeniem języka polskiego. Do głównych trudności napotykanych w trakcie funkcjonowania uczniów-obcokrajowców i dzieci obywateli polskich powracających z zagranicy należą m.in.: problemy adaptacyjne w polskim systemie edukacyjnym, technika opanowania ortografii i interpunkcji, trudności związane z różnicami programowymi.

Deskryptory TESE: szkolnictwo publiczne, szkoła, cudzoziemiec, uczeń, obywatel, język, język nauczania
TESE descriptors: public education, school, foreigner, pupil, citizen, language, teaching language
Publikacje:
  • Kuratorium Oświaty w Opolu. (2013). Raport z monitoringu w zakresie przyjmowania do szkół publicznych w województwie opolskim cudzoziemców oraz uczniów obywateli polskich powracających z zagranicy. Pobrane z http://www.kuratorium.opole.pl/index.php/jakosc-w-edukacji/monitoring
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"