Abstrakt: |
Celem badania było zgromadzenie informacji o funkcjonowaniu szkół sportowych, szkół z klasami sportowymi oraz szkół mistrzostwa sportowego. Zbadano także kwalifikacje nauczycieli prowadzących zajęcia sportowe. W badaniu zastosowano ankietę Monitoring w zakresie planowania i realizacji zajęć o charakterze sportowo-rekreacyjnym, w szkołach/placówkach województwa opolskiego w roku szkolnym 2012/2013 i 2013/2014. Ankietę skierowano do publicznych szkół w województwie opolskim: 377 szkół podstawowych, 146 gimnazjów, 41 zasadniczych szkół zawodowych, 49 techników, 59 liceów ogólnokształcących. Posłużono się także danymi zarejestrowanymi przez monitoring. Dodatkowo wykorzystano materiały Opolskiego Kuratora Oświaty. Wyniki badania pokazały, że najczęstszą formą organizacji zajęć wychowania fizycznego są zajęcia klasowo-lekcyjne (473 wskazania). Zajęcia sportowe wymieniło 225 osób, zajęcia sprawnościowo-zdrowotne 120, zajęcia taneczne 55, aktywną turystykę 31. Oferta programowa obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego ukierunkowana jest na: gry zespołowe (67,6%), ćwiczenia gimnastyczne i bieganie (po 41,39%), pływanie (19,29%), taniec (16,67%), aerobik (15,53%), aktywną turystykę (6,93%), jazdę na nartach (1,87%). Badanie potwierdziło, że najczęściej poruszaną kwestią podczas różnego rodzaju form doskonalenia zawodowego jest nowa podstawa programowa (42%). |