BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kariera szkolna i osobowościowa młodzieży dyslektycznej
Data: 1981 – 1989
Badacz: Marta Bogdanowicz, Bożena Wszeborowska-Lipińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie wyników szkolnych i rozwoju osobowości uczniów z dysleksją. W pierwszym etapie badania (1981) zdiagnozowano dzieci z klas „0”; do grupy kryterialnej należały dzieci z bardzo niewielkimi umiejętnościami czytania, w grupie kontrolnej znalazły się dzieci dobrze czytające. Dzieci chodziły do szkół podstawowych w Gdańsku. Po ośmiu latach okazało się, że w grupie źle czytających nie poprawiły się zaburzenia, ujawnione w klasie „0”, percepcji słuchowej, wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, integracji sensorycznej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Zaburzenia te miały charakter trwały mimo zastosowanej terapii. Dzieci z grupy źle czytających dorównywały grupie kontrolnej pod względem rozwoju lateralizacji i sprawności manualnej. Dzieci z grupy kryterialnej otrzymywały gorsze oceny z języka polskiego, geometrii, geografii, chemii – tych przedmiotów, w których niezbędne są umiejętność czytania oraz sprawność percepcyjno-motoryczna. Gorsze wyniki uzyskiwali także ze sprawowania, często z powodu konfliktów z nauczycielami. Zaburzenia nerwowe w tej grupie występują zazwyczaj w szkole albo w sytuacjach związanych z nauką. Natomiast w grupie kontrolnej zaburzenia emocjonalne są związane z sytuacją rodzinną. Dzieci z grupy źle czytających mają mniejsze aspiracje niż dzieci z grupy kontrolnej; te, które wybierają się do liceum albo technikum, mają wiele obaw związanych z przejściem do szkoły ponadpodstawowej. Badania pokazały, że szkoły – z powodu braku klas terapeutycznych czy zespołów kompensacyjno-korekcyjnych – nie wywiązują się z obowiązków wobec dzieci dyslektycznych, nie stwarzają im warunków, w których uczniowie z tymi zaburzeniami mogliby w pełni rozwijać swoje możliwości.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, rozwój motoryczny, terapia, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: child development, motor development, therapy, learning difficulty, special educational needs
Publikacje:
  • Bogdanowicz, M. i Wszeborowska-Lipińska, B. (1992). Rozwój psychomotoryczny. Kariera szkolna i osobowościowa młodzieży dyslektycznej. Scholasticus, 1, 35-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"