BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kariera absolwentów uczelni niepaństwowych
Projekt badawczy:
  • Program Reformy Szkolnictwa Wyższego i Badań Naukowych
pokaż badania
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Barbara Minkiewicz, Anna Osterczuk
Abstrakt:

Celem badania była analiza karier zawodowych absolwentów szkół niepaństwowych. Badaniem ankietowym objęto absolwentów Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku oraz Wyższej Szkoły Biznesu NLU w Nowym Sączu (planowano ankietę w 19 uczelniach, w dwóch nie było jeszcze absolwentów, pozostałe nie były zainteresowane udziałem). Stwierdzono, że studenci szukali pracy i podejmowali ją na studiach; kilkanaście procent nie pracowało do ich ukończenia; znaczna grupa pracowała w pełnym wymiarze godzin, blisko 10% pracowało dorywczo, kilkanaście procent w czasie wakacji. 47,8% absolwentów WSFiZ i 54,3% WSB NLU wiedziało, jaką pracę chcą wykonywać po ukończeniu studiów. Aspiracje zawodowe badanych z WSFiZ dotyczyły bankowości (około 10%), własnej firmy, atrakcyjnej pracy z możliwością rozwoju, zgodnej z przygotowaniem zawodowym; badani z WSB NLU preferowali stanowiska kierownicze, samodzielne podejmowanie ważnych decyzji, pracę w prężnym zespole. Informacje o możliwości zatrudnienia badani czerpali z różnych źródeł. O motywach wyboru pracodawcy decydowały głównie: wynagrodzenie, możliwość rozwoju zawodowego, zgodność pracy z wykształceniem i umiejętnościami, walory merytoryczne, prestiż. Ponad 47% badanych z WSFiZ i 28,6% z WSB NLU posiadało miesięczny dochód do 1000 zł; 22,8% i 11,7% zarabiało więcej niż 3000 zł. 53,6% badanych z WSFiZ i 27,1% z WSB NLU badanych kontynuowało pracę u pracodawcy z czasu studiów, 13% i 18,6% miało kłopoty ze znalezieniem pracy, 7,2% i 21,4% miało zapewnione miejsce pracy po studiach, 10,1% i 21,4% szukało jej intensywnie po studiach i dość łatwo znalazło, 13% i 8,6% nie pracowało, po 1,4% brało przez pewien czas zasiłek dla bezrobotnych. 36% badanych z WSFiZ i około 20% WSB NLU było zdania, że skala kształcenia jest zbyt duża w stosunku do zapotrzebowania sygnalizowanego przez gospodarkę; około 1/4 badanych było zadowolonych z sytuacji na rynku pracy; 1/5 stwierdziła, że absolwentów jest zbyt mało. 8,7% badanych z WSFiZ i 20% z WSB NLU było zdania, że rynek pracy preferuje osoby z doświadczeniem zawodowym; brak układów i znajomości uniemożliwia karierę, pracodawcy nie zatrudniają fachowców itp. Wśród celów, które badani chcieliby zrealizować w ciągu najbliższych lat, wskazywano awans, rozwój zawodowy, doskonalenie kwalifikacji, poprawę sytuacji finansowej, rozwój firmy, wyjazd za granicę. 40% planowało w najbliższej przyszłości zmienić pracę, chcieli znaleźć pracę w renomowanej firmie, mieć niezależność w podejmowaniu decyzji, chcieli, aby doceniono ich wykształcenie. Badani wysoko ocenili sposób przygotowania na studiach do pracy zawodowej, jednak wskazywali, że oferta dydaktyczna uczelni nie jest w pełni dostosowana do potrzeb sygnalizowanych przez rynek.

Deskryptory TESE: szkoła wyższa, szkoła niepubliczna, szkoła płatna, start zawodowy absolwentów, absolwent szkoły wyższej, kariera zawodowa, praca, rynek pracy, absolwent
TESE descriptors: higher education, private school, fee-paying school, transition from school to work, graduate, career, labour, labour market, school leaver
Publikacje:
  • Minkiewicz, B. i Osterczuk, A. (1998). Kariera absolwentów uczelni niepaństwowych. Nowe Życie Gospodarcze, 4, 48-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"