Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza prawidłowości ilustrujących relacje między pracą absolwentów a ich przygotowaniem zawodowym. Populacja wybrana do badania ankietowego obejmowała 2163 absolwentów (z roku 1994/1995) kierunków: ekonomicznych na SGH – 1250 osób, Politechnice Warszawskiej – 108, Uniwersytecie Warszawskim – 318, Uniwersytecie Łódzkim – 487; matematycznych na Uniwersytecie Łódzkim – 138 osób, Warszawskim – 87. Uzyskano odpowiedzi od 565 osób; 295 kobiet i 270 mężczyzn; 493 absolwentów kierunków ekonomicznych, 72 – matematycznych; 46% z SGH, 16% z UW, 5% z PW, 33% z UŁ; 51% zajmowało stanowiska specjalistów. Stwierdzono, że 40,5% kontynuowało pracę rozpoczętą w czasie studiów (prawie 48% absolwentów SGH); 25,11% intensywnie szukało pracy po zakończeniu studiów i dość łatwo ją znalazło (prawie 29% absolwentów UŁ), 19,8% miało zapewnione miejsce pracy przed ukończeniem studiów (32% absolwentów PW). Start do kariery absolwentów różnych uczelni i kierunków był nieco inny, aktywniejsi byli studenci kierunków ekonomicznych. Z tym, że liczba i struktura osób kształconych w pełni odpowiada potrzebom gospodarki, zgadzało się 37% kobiet i 28% mężczyzn. Wśród motywów wyboru konkretnego pracodawcy najczęściej wskazywano możliwość rozwoju zawodowego w swojej dziedzinie – 52% wskazań; mężczyźni nieco częściej podkreślali znaczenie prestiżu firmy niż kobiety (42% i 37%), rzadziej dobrą atmosferę (12% i 18%) i inne względy niż wymienione w ankiecie (8,5% i prawie 18%); stwierdzono, że badani kierowali się głównie motywami merytorycznymi, finansowymi i znaczeniem firmy na rynku. Pierwsza praca była zgodna z ogólnym profilem studiów według 37% badanych (najczęściej u badanych z SGH – 43%), ze specjalnością – ponad 23% (25% z UŁ), z ukończonym kierunkiem – około 18% (22,5% UŁ); u 16% nie była zgodna, ale wymagała podobnych kwalifikacji (po 16% z UW i PW), u 9% wymagała zupełnie innej wiedzy i umiejętności (20% z PW). Zgodność pracy z ogólnym profilem studiów podkreśliło ponad 38% badanych z kierunków ekonomicznych i 26% matematycznych, ze specjalnością odpowiednio prawie 1/3 i nieco ponad 1/5. |