BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wsparcie i komunikacja matek czynnikiem prężności w funkcjonowaniu córek wśród rówieśniczek
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Elżbieta Napora, Beata Pękala
Abstrakt:

Sformułowano następujący problem badawczy: Jaki zespół zmiennych związanych z matką i z rodziną współdeterminuje poziom sympatii córek wśród rówieśniczek w klasie? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Wsparcia Społecznego oraz Plebiscyt Życzliwości i Niechęci. Dodatkowo posłużono się ankietą w celu określenia struktury rodziny, statusu materialnego w subiektywnej ocenie córek, wykształcenia matek i wieku respondentek. W badaniu wzięło udział 153 dziewcząt w wieku 15-16 lat. Przeanalizowano dane 138 badanych, w tym 41,31% pochodziło z rodzin pełnych, a 58,69% z niepełnych. 50,01% dziewcząt oceniło sytuację materialną swojej rodziny jako niezadowalającą. Jeśli chodzi o wykształcenie matek badanych uczennic, 25,36% legitymowało się wyższym wykształceniem, 34,05% średnim, a 40,57% zawodowym. Na podstawie wyników badania stwierdzono dodatni i istotny statystycznie związek między wsparciem wartościującym a popularnością córek wśród rówieśniczek. Zauważono również istotne korelacje między atrakcyjnością a wynikami skal komunikacji. Tym samym częściowo potwierdzono hipotezę zakładającą, że każdy rodzaj wsparcia i komunikacji z matkami będzie wiązał się z atrakcyjnością córek wśród rówieśniczek. Również częściowo potwierdzono drugą hipotezę, mówiącą, że struktura rodziny, status materialny, wykształcenie matek, wsparcie społeczne i komunikacja z nimi będą istotnie wpływały na atrakcyjność dziewcząt wśród rówieśniczek. Odnotowano, że im korzystniej córki oceniały komunikację z matkami i im mniej satysfakcjonująco wsparcie emocjonalne otrzymywane od matek, tym więcej sympatii uzyskiwały od swoich rówieśnic.

Author's Keywords: daughters, mothers, peers, social support resilience
Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, kompetencje społeczne, płeć żeńska, płeć, rodzice, komunikacja werbalna
TESE descriptors: child rearing, social competences, female, gender, parents, verbal communication
Publikacje:
  • Napora, E. i Pękala, B. (2014). Wsparcie i komunikacja matek czynnikiem prężności w funkcjonowaniu córek wśród rówieśniczek. Polskie Forum Psychologiczne, 3, 371-386.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"