Tytuł badania: |
Czy wielodzietność obniża osiągnięcia szkolne? |
Instytucja: |
|
Data: |
2014 |
Badacz: |
Krzysztof Konarzewski |
Abstrakt: |
Celem badania było m.in. określenie, czy osiągnięcia szkolne uczniów maleją wraz z kolejnością urodzenia, bez względu na liczbę młodszego rodzeństwa. Próbowano również określić, czy różnica między orientacją na porządek u dorosłych i porządek u młodzieży maleje wraz z kolejnością urodzenia. Analizie poddano wyniki badania PISA 2006, które przeprowadzono na grupie 4451 uczniów w wieku 17-18 lat, uczęszczających do wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych. Na podstawie analizy stwierdzono, że osiągnięcia matematyczne i przyrodnicze zależą od rangi urodzenia (tj. obniżają się, im dalsza jest ranga) i nie zależą od liczby młodszego rodzeństwa. Potwierdzono istnienie ujemnej korelacji między osiągnięciami w czytaniu a rangą urodzenia, niemniej jednak związek ten był nieistotny statystycznie. Zwrócono ponadto uwagę na różnicująca osiągnięcia szkolne rolę typu szkoły. Wyniki badania pozwoliły również potwierdzić ujemny związek między rangą wieku a orientacją – uczniowie urodzeni w dalszej kolejności byli bardziej związani z porządkiem młodzieży (ranga wyjaśniała 8% wariancji zmiennej zależnej). Udało się również odnotować, że względnej orientacji nie różnicowały takie czynniki jak status zawodowy rodziców i wydatki edukacyjne. Różnicującą rolę w tym zakresie odgrywa płeć – kobiety okazały się słabiej nastawione na porządek dorosłych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
HLM, osiągnięcia szkolne, kolejność urodzenia, PISA, liczba dzieci w rodzinie |
Deskryptory TESE: |
niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce, efekt uczenia się, rodzina, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka, czytanie, kompetencje, płeć męska, płeć żeńska |
TESE descriptors: |
re-assessment, study progress, learning outcome, family, childcare, child rearing, reading, competence, male, female |
Publikacje: |
- Konarzewski, K. (2014). Czy wielodzietność obniża osiągnięcia szkolne? Edukacja, 4, 21-35.
|