BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie
Kolejne lata cyklu: 2009
Typ badania: międzynarodowe, cykliczne
Instytucja:
Data: 2009 – 2011
Badacz:
Abstrakt:

Celem raportu jest ilustracja danych statystycznych i jakościowych dotyczących nauczania języków obcych w europejskich szkołach. Postawiono następujące pytanie badawcze: Czy i w jakim stopniu języki obce (jako przedmiot obowiązkowy) są nauczane w coraz młodszym wieku w szkołach podstawowych oraz czy odsetek uczniów i studentów uczących się określonych języków obcych wzrasta, czy maleje? Zgromadzone dane pochodzą z różnych źródeł, takich jak badania PISA (OECD), Eurydice, Eurostatu, Europejskiego Badania Kompetencji Językowych. W raporcie przedstawiono wskaźniki, które informują o edukacji języków obcych za rok 2010/2011, np. o kwestiach związanych z organizacją kształcenia językowego (liczba nauczanych języków, przedział wiekowy uczniów, stosowane metody, liczba godzin dydaktycznych poświęconych na nauczanie języków obcych, poziomy wymaganych osiągnięć uczniowskich). Dodatkowo raport zawiera informacje na temat roku szkolnego 2009/2010 odnośnie do odsetka uczniów uczących się języków obcych w szkołach podstawowych i średnich. Wyniki badania pokazały, że w Europie mniej więcej w okresie od szóstego do dziewiątego roku życia uczniowie rozpoczynają naukę języka obcego. Program nauczania języków obcych różnicuje się zwykle na etapie szkoły średniej. Do najczęściej nauczanego języka obcego zaliczono język angielski. W następnej kolejności były to języki: niemiecki i francuski. Uśredniając, prawie 90% (89,6%) nauczycieli języków obcych zadeklarowało pełne kwalifikacje do nauczania języków obcych.

Deskryptory TESE: dane statystyczne, nauczanie języków obcych, Europa, szkoła, edukacja
TESE descriptors: statistical data, foreign language teaching, Europe, school, education
Publikacje:
  • Eurydice. (2012). Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie. Pobrane z http://www.frse.org.pl/publikacje
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"