Obserwuj
Tytuł badania: |
Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie |
Kolejne lata cyklu: |
2009
|
Typ badania: |
międzynarodowe, cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – 2011 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem raportu jest ilustracja danych statystycznych i jakościowych dotyczących nauczania języków obcych w europejskich szkołach. Postawiono następujące pytanie badawcze: Czy i w jakim stopniu języki obce (jako przedmiot obowiązkowy) są nauczane w coraz młodszym wieku w szkołach podstawowych oraz czy odsetek uczniów i studentów uczących się określonych języków obcych wzrasta, czy maleje? Zgromadzone dane pochodzą z różnych źródeł, takich jak badania PISA (OECD), Eurydice, Eurostatu, Europejskiego Badania Kompetencji Językowych. W raporcie przedstawiono wskaźniki, które informują o edukacji języków obcych za rok 2010/2011, np. o kwestiach związanych z organizacją kształcenia językowego (liczba nauczanych języków, przedział wiekowy uczniów, stosowane metody, liczba godzin dydaktycznych poświęconych na nauczanie języków obcych, poziomy wymaganych osiągnięć uczniowskich). Dodatkowo raport zawiera informacje na temat roku szkolnego 2009/2010 odnośnie do odsetka uczniów uczących się języków obcych w szkołach podstawowych i średnich. Wyniki badania pokazały, że w Europie mniej więcej w okresie od szóstego do dziewiątego roku życia uczniowie rozpoczynają naukę języka obcego. Program nauczania języków obcych różnicuje się zwykle na etapie szkoły średniej. Do najczęściej nauczanego języka obcego zaliczono język angielski. W następnej kolejności były to języki: niemiecki i francuski. Uśredniając, prawie 90% (89,6%) nauczycieli języków obcych zadeklarowało pełne kwalifikacje do nauczania języków obcych. |
Deskryptory TESE: |
dane statystyczne, nauczanie języków obcych, Europa, szkoła, edukacja |
TESE descriptors: |
statistical data, foreign language teaching, Europe, school, education |
Publikacje: |
- Eurydice. (2012). Kluczowe dane dotyczące nauczania języków obcych w szkołach w Europie. Pobrane z http://www.frse.org.pl/publikacje
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.