Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział łącznie 200 respondentów, w tym 100 chłopców i 100 dziewcząt. 100 badanych uczęszczało do gimnazjów i 100 do liceów. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach autorski kwestionariusz ankiety, złożony z 15 pytań zamkniętych i 1 otwartego. 91% gimnazjalistów i 85% licealistów deklarowało, że wie, czym jest edukacja zdrowotna. W grupie gimnazjalistów jako źródło informacji o zdrowiu wskazywano rodziców i rodzinę (26%), internet (20%), szkołę (16%), lekarza pierwszego kontaktu (15%), znajomych (9%) i in. Z kolei wśród licealistów wymieniano w tym kontekście rodziców i rodzinę (24%), internet (23%), lekarza pierwszego kontaktu (20%), szkołę (12%) i in. 72% gimnazjalistów i 65% licealistów przyznało, że edukacja zdrowotna w szkole jest potrzebna. Z kolei za niepotrzebną edukację zdrowotną uznało 7% gimnazjalistów i 8% licealistów. 71% uczniów gimnazjów i 54% uczniów liceów stwierdziło, że należy wprowadzić dodatkowy przedmiot z edukacji zdrowotnej, z tym że odpowiednio 50% i 40% uważało, że zajęcia takie nie powinny być obowiązkowe. 52% gimnazjalistów i 45% licealistów chciało, żeby takie zajęcia prowadził specjalista zapraszany w zależności od tematu. Na podstawie wyników badania stwierdzono istotną zależność między wiedzą uczniów na temat edukacji zdrowotnej a uznaniem jej za potrzebną – respondenci, którzy twierdzili, że wiedzą, czym jest edukacja zdrowotna, uważali przy tym, że jest ona potrzebna. |
Publikacje: |
- Truszkiewicz, A., Olejniczak, D., Religioni, U. i Skonieczna, J. (2015). Edukacja zdrowotna w środowisku szkolnym – badanie opinii i oczekiwań uczniów gimnazjów i liceów. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 1, 24-28.
|