Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 190 uczniów ze szkół podstawowych. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że odsetek uczniów, których zachowania mieszczą się w normie, wynosi 84,73%. Z kolei 7,36% badanych mieściło się w tym zakresie na granicy normy, a 7,89% przejawiało zachowania powyżej normy klinicznej. W zakresie zaburzeń internalizacyjnych w normie mieściło się blisko 80% badanych. Blisko co czwarty był akceptowany w grupie rówieśniczej (3,15% było gwiazdami socjometrycznymi). 16,31% młodzieży miało w grupie rówieśniczej przeciętny status, a 35,78% to uczniowie izolowani przez rówieśników. Okazało się przy tym, że osoby izolowane wykazywały również większe nasilenie w skalach zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych. Natomiast wśród osób akceptowanych (N = 47) poziom zaburzeń kształtował się na poziomie 28,16%. |