BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wsparcie młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na mazowieckim rynku pracy
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Alicja Gołata, Agnieszka Górska, Agata Kosińska, Marika Markowska, Anna Matejczuk, Julita Pieńkosz, Agata Szocińska-Oleksiak
Abstrakt:

Wybrane cele badania: diagnoza potrzeb osób młodych w zakresie kształcenia i aktywizacji zawodowej, możliwe formy wsparcia osób młodych w tym zakresie, identyfikacja możliwych sposobów dotarcia do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę zogniskowanych wywiadów grupowych, które przeprowadzono w sześciu miastach województwa mazowieckiego: Warszawie, Radomiu, Płocku, Siedlcach, Ostrołęce i Ciechanowie. W każdej grupie było od 8 do 10 respondentów. Ponadto przeprowadzono telefoniczny wywiad pogłębiony z przedstawicielem prywatnej agencji zatrudnienia. Respondenci określili młodzież z ubogich rodzin wielodzietnych i niepełnych jako w mniejszym stopniu zagrożoną bezrobociem. W opinii badanych większe zagrożenie wykluczeniem społecznym dotyczyło młodzieży z rodzin patologicznych, dysfunkcyjnych i bezradnych opiekuńczo – ze względu na zaburzenia w systemie wartości, niewłaściwe wzorce i niskie kwalifikacje. Również pomoc osobom z takich rodzin jest utrudniona – młodzież taka wykazuje często bierną i roszczeniową postawę; jest to powiązane z niską samooceną i brakami kapitału kulturowego. Jako mniej zagrożoną wykluczeniem określono grupę osób z terenów byłych PGR-ów, mimo że młodzież ta pochodzi często z rodzin ubogich i patologicznych. Respondentów poproszono o sformułowanie rekomendowanych działań, skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Badani proponowali m.in., by mobilizować młodzież z rodzin patologicznych do podjęcia aktywności, a także uświadamiać jej istotę wykształcenia i kwalifikacji, a także korzyści wynikających z zatrudnienia.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, nierówności regionalne, nierówność społeczna, samoocena, rodzina niepełna, wykluczenie społeczne, bezrobocie, zatrudnienie, rynek pracy, kariera zawodowa
TESE descriptors: special educational needs, regional inequality, social inequality, self-evaluation, one-parent family, social exclusion, unemployment, employment, labour market, career
Publikacje:
  • Szocińska-Oleksiak, A. (bdw.). Wsparcie młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na mazowieckim rynku pracy. Pobrane 24 kwietnia 2015 z http://obserwatorium.mazowsze.pl/upload/user/file/FP/Gwarancja_dla_m%C5%82odzie%C5%BCy%281%29.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"