
Obserwuj
Tytuł badania: |
Wsparcie młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na mazowieckim rynku pracy |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Alicja Gołata, Agnieszka Górska, Agata Kosińska, Marika Markowska, Anna Matejczuk, Julita Pieńkosz, Agata Szocińska-Oleksiak |
Abstrakt: |
Wybrane cele badania: diagnoza potrzeb osób młodych w zakresie kształcenia i aktywizacji zawodowej, możliwe formy wsparcia osób młodych w tym zakresie, identyfikacja możliwych sposobów dotarcia do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę zogniskowanych wywiadów grupowych, które przeprowadzono w sześciu miastach województwa mazowieckiego: Warszawie, Radomiu, Płocku, Siedlcach, Ostrołęce i Ciechanowie. W każdej grupie było od 8 do 10 respondentów. Ponadto przeprowadzono telefoniczny wywiad pogłębiony z przedstawicielem prywatnej agencji zatrudnienia. Respondenci określili młodzież z ubogich rodzin wielodzietnych i niepełnych jako w mniejszym stopniu zagrożoną bezrobociem. W opinii badanych większe zagrożenie wykluczeniem społecznym dotyczyło młodzieży z rodzin patologicznych, dysfunkcyjnych i bezradnych opiekuńczo – ze względu na zaburzenia w systemie wartości, niewłaściwe wzorce i niskie kwalifikacje. Również pomoc osobom z takich rodzin jest utrudniona – młodzież taka wykazuje często bierną i roszczeniową postawę; jest to powiązane z niską samooceną i brakami kapitału kulturowego. Jako mniej zagrożoną wykluczeniem określono grupę osób z terenów byłych PGR-ów, mimo że młodzież ta pochodzi często z rodzin ubogich i patologicznych. Respondentów poproszono o sformułowanie rekomendowanych działań, skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Badani proponowali m.in., by mobilizować młodzież z rodzin patologicznych do podjęcia aktywności, a także uświadamiać jej istotę wykształcenia i kwalifikacji, a także korzyści wynikających z zatrudnienia. |
Deskryptory TESE: |
specjalne potrzeby edukacyjne, nierówności regionalne, nierówność społeczna, samoocena, rodzina niepełna, wykluczenie społeczne, bezrobocie, zatrudnienie, rynek pracy, kariera zawodowa |
TESE descriptors: |
special educational needs, regional inequality, social inequality, self-evaluation, one-parent family, social exclusion, unemployment, employment, labour market, career |
Publikacje: |
- Szocińska-Oleksiak, A. (bdw.). Wsparcie młodych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym na mazowieckim rynku pracy. Pobrane 24 kwietnia 2015 z http://obserwatorium.mazowsze.pl/upload/user/file/FP/Gwarancja_dla_m%C5%82odzie%C5%BCy%281%29.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.