Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza stanu kształcenia ustawicznego w województwie opolskim w zakresie instytucji szkoleniowych w kontekście rynku pracy. Postawiono m.in. następujące pytania badawcze: jakie instytucje są zaangażowane w realizację kształcenia ustawicznego w województwie opolskim; jakie czynniki wpływają na ostateczny kształt ofert szkoleniowych, oraz które z nich są najbardziej istotne; jakie kierunki rozwoju w obszarze kształcenia ustawicznego są prognozowane. W badaniu wykorzystano następujące narzędzia badawcze: kwestionariusz wywiadu CATI i CAWI oraz scenariusz wywiadu IDI. Badanie zrealizowano na próbie 199 respondentów (pierwotnym założeniem było przebadanie 300 osób). Wśród badanych znaleźli się: właściciele, dyrektorzy, kierownicy specjaliści ds. szkoleń, czyli przedstawiciele instytucji szkoleniowych oraz centrów kształcenia ustawicznego i szkół wyższych. Wyniki pokazały, że najczęstszą tematyką oferowaną przez instytucje w zakresie kształcenia ustawicznego są: kursy (84,9%), szkolenia (83,9%), konferencje/seminaria (45,7%), warsztaty (44,7%). Problematyka oferowanych zajęć skupia się wokół umiejętności miękkich/interpersonalnych (43,7%), sprawności komputerowych/informatycznych (40,2%) i finansów (33,2%). Kształt oferty szkoleniowej zależy głównie od analizy potrzeb szkoleniowych (71,4%). Głównym czynnikiem wpływającym pozytywnie na działanie instytucji jest dostęp do funduszy unijnych (52,8%), a negatywnym: biurokracja (62,3%). |