Abstrakt: |
Główne pytanie badawcze dotyczyło losów absolwentów szkół zawodowych z punktu widzenia rynku pracy i systemu edukacji. W badaniu zastosowano technikę ankiety i bezpośredniego wywiadu kwestionariuszowego. Objęto nimi 22 powiaty województwa małopolskiego, w tym absolwentów zawodowych szkół ponadgimnazjalnych (technika i zasadnicze szkoły zawodowe). W badaniu wzięło udział 2080 osób. Próba miała charakter kwotowy. Wyniki badania opracowano dzięki analizom statystycznym (SPSS). Badanie pokazało, że plany migracyjne po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej o profilu zawodowym miało 74,8% badanych. Okazało się, że badane osoby w trakcie trwania roku szkolnego uczestniczyli w następujących kursach pozaszkolnych: kurs prawa jazdy (87%), kurs językowy (34%), kurs obsługi komputera (16%), kurs obsługi specjalistycznych narzędzi/maszyn (10%), kurs obsłygi urządzeń biurowych np. faksu (3%). Głównym czynnikiem decydującym o wyborze szkoły była konieczność szybkiego zdobycia zawodu (19% – zdecydowanie tak), natomiast wyboru kierunku: zainteresowania ucznia (26% – zdecydowanie tak). W trakcie trwania nauki szkolnej pracę podjęło14,7%. Według badanych powodzenie na rynku pracy zależy od znajomości, kontaktów zawodowych własnych lub rodziców (33%). Losy rówieśników po ukończeniu szkoły przedstawiają się następująco: 43,8% tylko pracowało, 23,3% tylko się uczyło, 20,5% pracowało i uczyło się, 12,3% nie uczyło się i nie pracowało. |