Abstrakt: |
Celem badania o charakterze ilościowym było zidentyfikowanie specyfiki funkcjonowania działania teleologicznego w interakcjach uczniów i nauczycieli. Postawiono następujące pytania badawcze: czy i w jakim zakresie występuje działanie teleologiczne w interakcjach uczniów i nauczycieli w środowisku szkolnym; jak przejawia się działanie teleologiczne w interakcjach uczniów i nauczycieli w tym środowisku. W badaniu oprócz etapu pilotażowego przeprowadzono część właściwą z wykorzystaniem ankiety audytoryjnej (narzędziami badawczymi były kwestionariusze ankiety dla uczniów i nauczycieli). Dobór próby miał charakter losowy. Terenem badania były technika w Bydgoszczy. Łącznie przebadano 331 uczniów oraz 73 nauczycieli. Wyniki badania pokazały, że 93,7% nauczycieli deklarowało podejmowanie działań teleologicznych (odsetek uczniów plasował się na poziomie 34,4%). Wśród celów, które zostają zrealizowane przez nauczycieli w największym stopniu w badanym aspekcie, były: przekazywanie wiedzy i kształtowanie umiejętności uczniów (76,7%), bycie szanowanym przez uczniów, zmotywowanie uczniów do nauki (po 52,1%), nawiązywanie dobrych kontaktów z uczniami (38,4%). Do uczniowskich celów realizowanych w interakcji uczeń–nauczyciel należały m.in.: poczynienie postępów w posiadanej wiedzy (36%) i zdobywanie satysfakcjonujących wyników w nauce (28,1%). |