Abstrakt: |
Przedmiotem badania było przygotowanie się nauczycieli do lekcji. Przebadano 50 nauczycielek i 100 uczniów szkół podstawowych (głównie klasy V-VI) z województwa śląskiego. Badanie opierało się na metodologii M. Łobockiego. Zastosowano sondaż diagnostyczny (technika ankiety i wywiadu). Wyniki badania pokazały, że w opinii uczniów nauczyciele najstaranniej przygotowują się do nowej tematyki (60,4%), do lekcji powtórzeniowych (28,7%) i ćwiczeniowych (10,9%). Zdaniem 89,5% uczniów potrafią oni rozpoznać, czy nauczyciel jest przygotowany do lekcji. Do najczęściej wykorzystywanych środków dydaktycznych, z których przygotowują się nauczyciele do przeprowadzenia lekcji, należą: książki, atlasy, materiały źródłowe (52,8%), komputer (22,2%), pomoce do pokazu i demonstracji (20,3%), plansze, tablice naukowe (4,7%). Do elementów, które świadczą o dobrym przygotowaniu nauczyciela do lekcji, zaliczono: wywołanie zaciekawienia u uczniów (41,8%), wzbudzenie zainteresowania metodami pracy (37,5%) oraz teoria poparta przykładami z życia (20,7%). |