|
|
Tytuł badania: | Informacja na temat znajomości praw człowieka na podstawie badań ankietowych uczniów klas III gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych |
Instytucja: | |
Data: | 2008 – 2009 |
Badacz: | |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie stopnia wiedzy uczniów na temat praw człowieka. W badaniu wzięli udział uczniowie z ostatnich klas szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Łącznie w badaniu wzięło udział 61 szkół. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety (N = 2161 uczniów; 47% uczniów gimnazjum; 53% uczniów szkół ponadgimnazjalnych). Wyniki badania pokazały, że 45% wszystkich ankietowanych deklaruje znajomość praw człowieka. Za częściową wiedzę w tym zakresie uznało 41% uczniów. Młodzież najczęściej deklarowała znajomość takich zagadnień jak: prawo do życia (39,4%), prawo do nauki (26,8%), wolność wyznania i sumienia (24,3%), prawo do wolności/wolność osobista (22,1%), prawo do wyrażania poglądów/prawo do własnego zdania (21,1%), wolność słowa (20,6%). Uczniowie najczęściej dowiadują się o prawach człowieka podczas lekcji: wiedza o społeczeństwie (53,4%), godzina wychowawcza (40,9%), historia (13,2%), język polski (8,3%). |
Deskryptory TESE: | szkoła, uczeń, wiedza, edukacja, ankieta, gimnazjum, prawa człowieka, szkoła średnia |
TESE descriptors: | school, pupil, knowledge, education, questionnaire, lower secondary, human rights, secondary school |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.