Tytuł badania: |
Czy tu liczy się mój głos? |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2012 – luty 2013 |
Badacz: |
Agnieszka Płusajska-Otto |
Abstrakt: |
Celem badania było pokazanie grup zawodów, które nadmiernie obciążają narząd głosu, oraz wytypowanie elementów, które dodatkowo wpływają na ryzyko powstawania schorzeń krtani. W raporcie omówiono także zawodowe choroby narządu głosu. Celem nadrzędnym była weryfikacja świadomości i działań nauczycielskich na temat dbałości o głos jako narzędzie pracy. W badaniu wzięło udział 300 osób (150 nauczycieli czynnych zawodowo z różnych etapów edukacyjnych oraz 150 studentów uzupełniających studiów magisterskich z kierunku: pedagogika na Uniwersytecie Łódzkim). Narzędziami badawczymi były dwa kwestionariusze ankiet. Wyniki badania pokazały, że 98% wszystkich badanych nauczycieli zna zasady higieny pracy głosem. 62% z nich przestrzega ich w następujący sposób: picie wody (72%), niepalenie papierosów (47%), wietrzenie sal w trakcie przerw (19%), unikanie mówienia w hałasie (6%). 67% osób w przypadku pojawienia się kłopotów z głosem stosowało preparaty farmaceutyczne. Wśród studentów zasady higieny pracy głosem znało 66% (picie wody/napojów: 66%, niepalenie papierosów: 48%). 63% studentów sięgało po środki farmaceutyczne w przypadku pojawienia się pierwszych objawów choroby narządu głosu. Badanie pokazało, że obie grupy respondentów wykazały chęć poszerzenia wiedzy w zakresie emisji głosu. |
Autorskie słowa kluczowe: |
narzędzie pracy nauczyciela, głos, choroby zawodowe narządu głosu |
Author's Keywords: |
tool for teacher, voice, occupational diseases voice disorders |
Deskryptory TESE: |
choroba, nauczyciel, zawód nauczyciela, zdrowie, praca |
TESE descriptors: |
illness, teacher, teaching profession, health, labour |
Publikacje: |
- Płusajska-Otto, A. (2014). Czy tu liczy się mój głos? Doniesienia z badań własnych. Forum Logopedyczne, 22, 80-88.
|