BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Porównanie postaw komunikacyjnych mówiących płynnie i jąkających się polskojęzycznych dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Barbara Jeziorczak, Martine Vanryckeghem, Katarzyna Węsierska, Bogumiła Wilk
Abstrakt:

Celem badania było porównanie postaw komunikacyjnych u dzieci jąkających się i mówiących płynnie. W badaniu wzięły udział dzieci polskojęzyczne z etapu edukacji przedszkolnej. Wykorzystano polską wersję testu KiddyCAT. W badaniu uczestniczyło 128 dzieci z aglomeracji śląskiej, Zagłębia oraz województw: opolskiego, łódzkiego, małopolskiego. Badanie miało charakter eksperymentalny. Wydzielono dwie grupy: eksperymentalną (N = 58) i kontrolną (N = 70). Wyniki badania dotyczącego komunikacji pokazały, że u małych dzieci istnieje prawdopodobieństwo świadomości niepłynności mowy oraz negatywnych konsekwencji i postaw z tym związanych. Analiza danych (przeprowadzona za pomocą programu Statistica) pokazała np., że dzieci mówiące w sposób płynny i znajdujące się w młodszej grupie wiekowej mają bardziej negatywne postawy wobec komunikowania się niż ich starsi koledzy z tej samej grupy. Badanie potwierdziło wyniki analogicznego badania zagranicznego, zasygnalizowanego w doniesieniu.

Autorskie słowa kluczowe: dziecko, postawa, świadomość, jąkanie, badanie, KiddyCAT
Author's Keywords: child, attitude, awarness, stuttering/stammering, assessment, KiddyCAT
Deskryptory TESE: postawa, komunikacja werbalna, Polska, język ojczysty, dziecko, edukacja przedszkolna
TESE descriptors: attitude, verbal communication, Poland, mother tongue, child, pre-primary education
Publikacje:
  • Węsierska, K., Vanryckeghem, M., Jeziorczak, B. i Wilk, B. (2014). Porównanie postaw komunikacyjnych mówiących płynnie i jąkających się polskojęzycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Forum Logopedyczne, 22, 70-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"