Tytuł badania: |
Porównanie postaw komunikacyjnych mówiących płynnie i jąkających się polskojęzycznych dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Barbara Jeziorczak, Martine Vanryckeghem, Katarzyna Węsierska, Bogumiła Wilk |
Abstrakt: |
Celem badania było porównanie postaw komunikacyjnych u dzieci jąkających się i mówiących płynnie. W badaniu wzięły udział dzieci polskojęzyczne z etapu edukacji przedszkolnej. Wykorzystano polską wersję testu KiddyCAT. W badaniu uczestniczyło 128 dzieci z aglomeracji śląskiej, Zagłębia oraz województw: opolskiego, łódzkiego, małopolskiego. Badanie miało charakter eksperymentalny. Wydzielono dwie grupy: eksperymentalną (N = 58) i kontrolną (N = 70). Wyniki badania dotyczącego komunikacji pokazały, że u małych dzieci istnieje prawdopodobieństwo świadomości niepłynności mowy oraz negatywnych konsekwencji i postaw z tym związanych. Analiza danych (przeprowadzona za pomocą programu Statistica) pokazała np., że dzieci mówiące w sposób płynny i znajdujące się w młodszej grupie wiekowej mają bardziej negatywne postawy wobec komunikowania się niż ich starsi koledzy z tej samej grupy. Badanie potwierdziło wyniki analogicznego badania zagranicznego, zasygnalizowanego w doniesieniu. |
Autorskie słowa kluczowe: |
dziecko, postawa, świadomość, jąkanie, badanie, KiddyCAT |
Author's Keywords: |
child, attitude, awarness, stuttering/stammering, assessment, KiddyCAT |
Deskryptory TESE: |
postawa, komunikacja werbalna, Polska, język ojczysty, dziecko, edukacja przedszkolna |
TESE descriptors: |
attitude, verbal communication, Poland, mother tongue, child, pre-primary education |
Publikacje: |
- Węsierska, K., Vanryckeghem, M., Jeziorczak, B. i Wilk, B. (2014). Porównanie postaw komunikacyjnych mówiących płynnie i jąkających się polskojęzycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Forum Logopedyczne, 22, 70-79.
|