BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wypalenie zawodowe nauczycieli akademickich i nauczycieli szkoły średniej – analiza porównawcza
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Waldemar Świętochowski
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 100 nauczycieli akademickich, zatrudnionych na różnych stanowiskach (asystentów, adiunktów, wykładowców i profesorów) z trzech uczelni państwowych w Łodzi; do analizy zakwalifikowano wyniki 97 osób, w tym 61 kobiet i 36 mężczyzn. W grupie porównawczej było 100 nauczycieli ze szkół licealnych, w tym 65 kobiet i 35 mężczyzn. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Maslach Burnout Inventory, kwestionariusz osobowości NEO-FFI, kwestionariusz temperamentu FCZ-KT oraz Skalę Wsparcia Społecznego Kmiecik-Baran. Na podstawie wyników badania odnotowano, że podstawowe cechy osobowości nie stanowią determinant wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli akademickich. Pewną rolę w tym procesie odgrywał natomiast temperament, a zwłaszcza jego dwie cechy: reaktywność emocjonalna oraz perseweratywność, a także ekstrawersja. Okazało się ponadto, że nauczyciele z liceów – mimo otrzymywanego wsparcia społecznego – byli w znacznie większym stopniu narażeni na wypalenie zawodowe, zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Wśród nauczycieli akademickich stosunkowo najwyższe wartości osiągnęło poczucie braku skuteczności zawodowej. Wyniki badania pozwoliły na sformułowanie kilku wniosków praktycznych o charakterze heurystyk, np. Nauczyciele szkół wyższych koncentrują się głównie na pracy naukowej – konieczne jest lepsze przygotowanie ich do pracy dydaktycznej, także wprowadzenie mechanizmów nie tylko stwarzających okazję, ale wręcz zachęcających do pracy zespołowej.

Autorskie słowa kluczowe: wypalenie zawodowe, kwestionariusz MBI-GS, odczuwane wsparcie społeczne
Author's Keywords: professional burnout, MBI-GS questionnaire, perceived social support
Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, zdrowie, wsparcie dla nauczycieli, relacja nauczyciel – uczeń, szkolnictwo wyższe, szkolnictwo średnie, osobowość
TESE descriptors: teaching profession, health, support for teachers, teacher-student relation, higher education, secondary education, personality
Publikacje:
  • Świętochowski, W. (2011). Wypalenie zawodowe nauczycieli akademickich i nauczycieli szkoły średniej – analiza porównawcza. Medycyna Pracy, 2, 133-143.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"