BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zmiana postaw w wyniku wymian studenckich. Rola kontaktu międzygrupowego i redukcji zagrożenia
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: wrzesień 2010 – kwiecień 2011
Badacz: Michał Bilewicz, Anna Stefaniak
Abstrakt:

Jednym z celów badania było sprawdzenie, czy postawy wobec muzułmanów mogą zmienić się w konsekwencji wyjazdu zagranicznego, który umożliwia kontakt międzygrupowy. Założono wstępnie, że wyjazd na stypendium zagraniczne spowoduje poprawę stosunku polskich studentów wobec muzułmanów. Spodziewano się również, że postawy respondentów wobec muzułmanów będą zależały od przejawianego przez badanych lęku międzygrupowego oraz odczuwanego przez nich zagrożenia ze strony obcych. Wykonano dwa pomiary: jesienią 2010 roku wśród 156 studentów, którzy w roku akademickim 2010/2011 wyjeżdżali w ramach stypendium do krajów europejskich (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Holandia, Belgia). W drugim pomiarze (wiosna 2011) wzięło udział 77 osób – 49% pierwotnej próby. Na podstawie wyników badania potwierdzono wpływ kontaktu międzygrupowego na redukcję dystansu społecznego (w tym również lęku międzygrupowego) studentów wobec muzułmanów. W kontakcie tym obniżeniu ulegało odczuwane przez respondentów zagrożenie symboliczne, co przekładało się na zmniejszenie dystansu społecznego wobec muzułmanów.

Autorskie słowa kluczowe: hipoteza kontaktu, lęk międzygrupowy, dystans społeczny, zagrożenie symboliczne, muzułmanie
Author's Keywords: contact hypothesis, intergroup anxiety, social distance, symbolic threat, Muslims
Deskryptory TESE: stypendium, wymiar międzynarodowy, współpraca międzynarodowa, Niemcy, Francja, bezpieczeństwo, relacje międzygrupowe, religia, Islam
TESE descriptors: education grant, international dimension, international cooperation, Germany, France, safety, intergroup relations, religion, Islam
Publikacje:
  • Stefaniak, A. i Bilewicz, M. (2014). Zmiana postaw w wyniku wymian studenckich. Rola kontaktu międzygrupowego i redukcji zagrożenia. Psychologia Społeczna, 3, 311-322.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"