Abstrakt: |
Dane do badania pozyskano z zewnętrznej ewaluacji dotyczącej spełniania przez szkoły wymagania: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi. Technikami badawczymi były: ankieta, wywiad, obserwacja zajęć oraz analiza dokumentacji szkolnej. W badaniu wzięły udział szkoły z etapu II (N = 299), III i IV (łącznie dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej: N = 210). Wyniki badania pokazały pozytywne efekty pracy szkół w wymienionym wyżej wymaganiu. Najtrudniejszą kwestią okazał się zakres: zarządzanie szkołą lub placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów (poziom spełnienia wymagania w szkołach podstawowych: 61,21%, w gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych: 78,57%). Badanie dowodzi rzadkiego uczestnictwa nauczycieli w kursach doszkalających. Nowatorskie w uznaniu szkół jest wykorzystanie sprzętu multimedialnego oraz metod aktywizujących podczas realizacji procesu dydaktycznego. Raport wieńczą rekomendacje, w których wystosowano postulat do podejmowania nowatorskich działań w procesie edukacyjnym. |