BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi
Typ badania: ewaluacyjne
Data: 1 września 2013 – 31 marca 2014
Badacz: Ewa Bielecka, Iwona Tanewska
Abstrakt:

Dane do badania pozyskano z zewnętrznej ewaluacji dotyczącej spełniania przez szkoły wymagania: Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi. Technikami badawczymi były: ankieta, wywiad, obserwacja zajęć oraz analiza dokumentacji szkolnej. W badaniu wzięły udział szkoły z etapu II (N = 299), III i IV (łącznie dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej: N = 210). Wyniki badania pokazały pozytywne efekty pracy szkół w wymienionym wyżej wymaganiu. Najtrudniejszą kwestią okazał się zakres: zarządzanie szkołą lub placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów (poziom spełnienia wymagania w szkołach podstawowych: 61,21%, w gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych: 78,57%). Badanie dowodzi rzadkiego uczestnictwa nauczycieli w kursach doszkalających. Nowatorskie w uznaniu szkół jest wykorzystanie sprzętu multimedialnego oraz metod aktywizujących podczas realizacji procesu dydaktycznego. Raport wieńczą rekomendacje, w których wystosowano postulat do podejmowania nowatorskich działań w procesie edukacyjnym.

Deskryptory TESE: ewaluacja, szkoła, zarządzanie szkołą, placówka edukacyjna, jakość kształcenia
TESE descriptors: evaluation, school, school management, educational institution, quality of education
Publikacje:
  • Bielecka, E. i Tanewska, I. (2014). Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2013/2014 (s. 229-240). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"