BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gry komputerowe w opinii nastolatków
Data: [2014]
Badacz: Sylwia Polcyn-Matuszewska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy płeć różnicuje użytkowników gier komputerowych? Jakie znaczenie mają gry komputerowe dla młodzieży w okresie dorastania? Czy i w jaki sposób gry komputerowe są ucieczką od niepowodzeń szkolnych, problemów rodzinnych i konfliktów z grupą rówieśniczą? W badaniu wzięło udział 140 gimnazjalistów, uczęszczających do klas I-III w szkołach z województwa wielkopolskiego. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i technikę ankiety. Na podstawie uzyskanych wyników stwierdzono, że w gry komputerowe grało 99% respondentów, przy czym płeć nie różnicowała użytkowników gier. Blisko jedna piąta uczniów uważała gry za ucieczkę od problemów w realnym życiu, a dla prawie połowy respondentów były one środkiem przeciw nudzie i ciekawą formą spędzania wolnego czasu. 37% gimnazjalistów pozyskiwało informacje na temat gier od rówieśników, a 33% ze stron internetowych poświęconych grom. 76% uczniów wybierało gry na podstawie własnych zainteresowań, 14% ze względu na grupę rówieśniczą, a dla 8% wskazówką w tym zakresie była moda. 73% ankietowanych zdawało sobie sprawę, że gry komputerowe mogą stanowić zagrożenie. 24% badanych było świadomych, że wywołują one agresję i przemoc. 23% wskazało w tym kontekście zaniedbywanie obowiązków szkolnych i zawodowych.

Deskryptory TESE: komputer domowy, komputer, użytkowanie komputerów, sprzęt komputerowy, technologia informacyjno-komunikacyjna, gra komputerowa, młodzież
TESE descriptors: home computer, computer, computer usage, hardware, ICT, computer game, youth
Publikacje:
  • Polcyn-Matuszewska, S. (2015). Gry komputerowe w opinii nastolatków. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5, 49-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"