Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 127 studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (z pierwszego i drugiego roku studiów licencjackich). W badanej próbie były osoby studiujące stosunki międzynarodowe, pedagogikę specjalną i filologię angielską. Średni wiek respondentów wyniósł 20,47 roku. 39 uczestników badania oprócz studiowania pracowało. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dla większości studentów kryterium właściwego wykorzystania czasu są zrealizowane cele. 61% wskazało w tym kontekście wartości hedonistyczne (czerpanie przyjemności i/albo poszukiwanie wrażeń). Blisko połowa respondentów jako kryterium wskazała relacje z innymi (w tym 13% – jakość relacji z innymi, a 43% – budowanie i utrzymywanie relacji z innymi). 34% studentów podkreślało w tym kontekście znaczenie rozwoju osobistego i zdobywania doświadczeń. Dla 52% respondentów istotnym kryterium właściwego wykorzystania czasu jest realizacja celów zawodowych. 49% wymieniało w tym kontekście cele związane z rodziną albo związkiem miłosnym, 35% – inne pragnienia i aktywności osobiste, 19% – cele materialne, 4% – cele społeczne, 2% – cele duchowe. W opinii 84% badanych cele będące kryteriami właściwego wykorzystania czasu uwzględniają wyłącznie interes osobisty. Połowa studentów wyznaczała sobie cele finalne, np. wyjście za mąż, zbudowanie domu. W zakresie samooceny wykorzystania czasu studenci oceniali siebie nieznacznie powyżej przeciętnej. |