BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Indywidualne koncepcje studentów na temat właściwego wykorzystywania czasu
Instytucja:
Data: styczeń 2013
Badacz: Alina Kałużna-Wielobób, Janusz Krzysztof Wielobób
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 127 studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (z pierwszego i drugiego roku studiów licencjackich). W badanej próbie były osoby studiujące stosunki międzynarodowe, pedagogikę specjalną i filologię angielską. Średni wiek respondentów wyniósł 20,47 roku. 39 uczestników badania oprócz studiowania pracowało. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że dla większości studentów kryterium właściwego wykorzystania czasu są zrealizowane cele. 61% wskazało w tym kontekście wartości hedonistyczne (czerpanie przyjemności i/albo poszukiwanie wrażeń). Blisko połowa respondentów jako kryterium wskazała relacje z innymi (w tym 13% – jakość relacji z innymi, a 43% – budowanie i utrzymywanie relacji z innymi). 34% studentów podkreślało w tym kontekście znaczenie rozwoju osobistego i zdobywania doświadczeń. Dla 52% respondentów istotnym kryterium właściwego wykorzystania czasu jest realizacja celów zawodowych. 49% wymieniało w tym kontekście cele związane z rodziną albo związkiem miłosnym, 35% – inne pragnienia i aktywności osobiste, 19% – cele materialne, 4% – cele społeczne, 2% – cele duchowe. W opinii 84% badanych cele będące kryteriami właściwego wykorzystania czasu uwzględniają wyłącznie interes osobisty. Połowa studentów wyznaczała sobie cele finalne, np. wyjście za mąż, zbudowanie domu. W zakresie samooceny wykorzystania czasu studenci oceniali siebie nieznacznie powyżej przeciętnej.

Author's Keywords: students, early adulthood, concepts of proper time use, pedagogy of time, psychology of time, time management
Deskryptory TESE: pedagogika czasu wolnego, planowanie, student, życie studenckie, rodzina
TESE descriptors: leisure education, planning, student, student life, family
Publikacje:
  • Kałużna-Wielobób, A. i Wielobób, J.K. (2014). Indywidualne koncepcje studentów na temat właściwego wykorzystywania czasu. Kultura i Edukacja, 3, 95-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"