Abstrakt: |
Przedmiotem badania był system wartości uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Badania objęły 120 dzieci klas I-III ze szkół społecznych i państwowych. W badaniu wykorzystano metodę wywiadu indywidualnego, podczas którego zadawano dzieciom następujące pytanie: Jaki rodzaj zajęć w szkole, w domu, w zabawach z rówieśnikami ma dla ciebie szczególne znaczenie, jest dla ciebie ważny? Wyniki badań ukazały, że w wśród szkolnych sytuacji ważnych dla badanych dzieci najważniejsze wiązały się z nauką i jej zadowalającymi rezultatami (żeby dostawać dobre stopnie; żeby się dobrze uczyć itp.). Wypowiedzi związane ze środowiskiem domowym odnosiły się do atmosfery w domu, ciepła rodzinnego i poczucia bezpieczeństwa (żeby tatuś częściej ze mną rozmawiał; żeby tatuś z mamusią nie kłócili się; żebyśmy mieli więcej pieniędzy; żeby tatuś pracował; żeby mamusia była dla mnie miła, nie biła mnie itp.). W kontaktach z rówieśnikami wiele badanych dzieci nie znajdowało zadowolenia, a zabawa z nimi nie budziła zainteresowania i chęci uczestniczenia, nie zachęcała do nawiązywania spontanicznych kontaktów (np. są krzykliwi; nie umieją się bawić; biją się; przezywają się itp.). Wiele dzieci wolało w związku z tym samotnie oglądać telewizję lub filmy wideo. |