BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z problematyki upodobań czytelniczych dzieci sześcioletnich oraz uczniów klas I-III. Rekonesans badawczy
Data: [1987] – [1991]
Badacz: Krystyna Heska-Kwaśniewicz, Teresa Migdał, Urszula Pawlas
Abstrakt:

Przedmiotem badania było czytelnictwo dzieci sześcioletnich oraz uczniów klas I-III. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego (ankiety i wywiady) oraz analizę dokumentacji (karty czytelnicze, dzienniki lekcyjne). Badanie przeprowadzono w dużych miastach (Katowice, Bielsko-Biała), małych miastach (Wodzisław Śląski, Ostrowiec Świętokrzyski) oraz na wsi (Turza Śląska, Buczkowice, Baczyn). Badaniem objęto 332 dzieci. Wyniki badań czytelniczych ujawniły, że sześciolatki preferowały książki przygodowe, o zwierzętach, pięknie ilustrowane i wiersze. Dzieci w tym wieku były w stanie ogarnąć pamięcią dłuższe całości fabularne, ale z wyraźną segmentacją w postaci tomów lub ze względu na jednostki czasowe (stąd upodobanie do pamiętników). Do pozycji takich należały: Pamiętnik Czarnego Noska J. Parazińskiej, Kosmatek ze starej wierzby H. Zdzitowieckiej, Kubuś Puchatek, Doktor DolittleMuminki. Dużą popularnością cieszyły się również baśnie H.Ch. Andersena, braci Grimm i inne. Ogólnie większość sześciolatków wykazywała zainteresowanie czytaniem i posiadała do niego pozytywną motywację. Pomimo braku umiejętności powiązania bohatera z tytułem, a tytułu z autorem, dzieci posiadały szeroki zasób wiadomości o książce (choć wiadomości te były chaotyczne), potrafiły naśladować w zabawie ulubioną postać, malować i opowiadać o jej przygodach. Dodatkowym elementem, na który często zwracały uwagę, to jakość estetyczna okładki i ilustracji. Badani z klas I-III preferowali czytać o zwierzętach, przygodach innych dzieci oraz lubiły baśnie (Kopciuszek, Jaś i Małgosia, Czerwony Kapturek itp.) i komiksy (Tytusa, Romka i A’Tomka H. Chmielewskiego, Kajka i Kokosza J. Christy oraz Koziołka Matołka). Jednocześnie sięgały po takie pozycje, jak W pustyni i w puszczy H. Sienkiewicza, cykl A. Szklarskiego o Tomku Wilmowskim, Przygody Tomka Sawyera M. Twaine’a czy Kamienie na szaniec A. Kamińskiego. Spośród przedstawionych 30 tytułów ulubionych książek wybierały one najczęściej Plastusiowy pamiętnik M. Konwackiej. Wskazali także na Dzieci z Bullerbyn A. Lindgren, O krasnoludkach i sierotce Marysi M. Konopnickiej, Awanturę o Basię K. Makuszyńskiego i na O psie, który jeździł koleją R. Pisarskiego. Dziewczynki preferowały postacie Kubusia Puchatka, Koziołka Matołka oraz Stasia i Nel, chłopcy zaś Tomka Wilmowskiego, Kajka i Kokosza oraz Kubusia Puchatka. Uczniowie klas najniższych lubili także wiersze, zwłaszcza J. Tuwima i J. Brzechwy. Badani zwracali też baczną uwagę na jakość estetyczną książki, barwy i ilustracje.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, literatura, czytanie, kształcenie na poziomie elementarnym, kultura, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, literatura dla dzieci i młodzieży
TESE descriptors: primary school, literature, reading, basic education, culture, school starting age, transition from pre-primary to primary education, children's and youth literature
Publikacje:
  • Heska-Kwaśniewicz, K. (1991). Z problematyki upodobań czytelniczych dzieci sześcioletnich oraz uczniów klas I-III. Rekonesans badawczy. Życie Szkoły, 3, 140-148.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"