Abstrakt: |
Celem badania było określenie obciążenia uczniów klas I-III obowiązkami szkolnymi i pozaszkolnymi jako czynnika wpływającego na karierę szkolną ucznia, jego samopoczucie, zdrowie i oceny. Badanie przeprowadzono w 58 klasach (18 klas pierwszych, 20 klas drugich i 20 klas trzecich) wśród 1068 uczniów. W badaniu wykorzystano arkusz do rejestrowania prac domowych (przeznaczony dla nauczycieli i uczniów) oraz kwestionariusz do badań obciążeń uczniów klas I-III nauką domową. Obciążenie badanych dzieci pracami domowymi przekraczało zalecane przez lekarzy i higienistów normy zarówno na wsi, jak i w mieście. Na naukę w domu najwięcej czasu w tygodniu poświęcali uczniowie klas pierwszych (11,2 godziny), w dalszej kolejności drugoklasiści (10,5) oraz trzecioklasiści (10,1). Środowisko miało różnicujący wpływ na czas poświęcany przez uczniów na odrabianie lekcji – dzieci na wsi odrabiały je średnio o 49 minut krócej niż dzieci z miasta. Poziom obciążenia pracami domowymi malał wraz z kolejnymi szczeblami kształcenia. Nie zaobserwowano różnic między miastem a wsią w zakresie zajęć dodatkowych i uprawianych form wypoczynku. Dzieci wiejskie funkcjonowały w systemie nauczania początkowego w zbliżonych warunkach do dzieci miejskich. |