Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza funkcjonowania uczelni na poziomie wydziałów. Pytania były związane z wpływem tradycji oraz zasobów środowiskowych i finansowych na działanie wydziału. Pytano także o wpływ czynników zewnętrznych na rozwój badań naukowych i wprowadzanie innowacji edukacyjnych na wydziałach. Wywiady z dziekanami wydziałów przeprowadzono na Politechnice Warszawskiej i na Uniwersytecie Warszawskim. Łącznie odbyto 18 rozmów na uniwersytecie i 11 na politechnice. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że na pytanie, czy dziekan może skutecznie zarządzać wydziałem, część respondentów nie udzieliła w ogóle odpowiedzi, jednak byli wśród badanych tacy, którzy dostrzegali możliwość kierowania swoimi wydziałami. Większość trudności w zarządzaniu jednostką wynikała zdaniem ankietowanych z braku zaufania do jednoosobowego organu. Dziekani dostrzegali także, że samorządy studenckie prawie wcale nie interesowały się sprawami wydziałowymi. Wynika to najpewniej z tego, że studenci nie doceniają pracy społecznej na rzecz całego środowiska, nie angażują się do działalności organizacji studenckich, które w konsekwencji są bardzo słabe. Niskie zarobki wpływają na niechęć do podejmowania pracy na uczelni wyższej. Na politechnice i uniwersytecie jest dwa razy więcej wydziałów, na których brakuje pełnej obsady asystenckiej, niż takich, na których wszystkie stanowiska asystenckie są zajęte. Według dziekanów prawie wszyscy pracownicy jednostek mieli dodatkową pracę. Jednak jedynie pięciu dziekanów negatywnie oceniało pracę dodatkową. Respondenci dostrzegali zazwyczaj także pozytywne strony pracy pozauczelnianej. Zasadnicze trudności w dobrym funkcjonowaniu wydziałów to według ich dziekanów: konserwatyzm kadry; sprzeciw wewnątrzuczelnianych grup, które bronią przede wszystkim własnych interesów; zmniejszanie się wartości pracy na uczelni wyższej; brak prawidłowej wymiany pokoleniowej; zła sytuacja finansowa uczelni; brak strategii reformowania nauki i szkolnictwa wyższego; brak presji gospodarki rynkowej wymuszającej konkurencyjność. |