BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konserwatyzm a innowacyjność
Data: 1992
Badacz: Halina Najduchowska, Elżbieta Wnuk-Lipińska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza funkcjonowania uczelni na poziomie wydziałów. Pytania były związane z wpływem tradycji oraz zasobów środowiskowych i finansowych na działanie wydziału. Pytano także o wpływ czynników zewnętrznych na rozwój badań naukowych i wprowadzanie innowacji edukacyjnych na wydziałach. Wywiady z dziekanami wydziałów przeprowadzono na Politechnice Warszawskiej i na Uniwersytecie Warszawskim. Łącznie odbyto 18 rozmów na uniwersytecie i 11 na politechnice. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że na pytanie, czy dziekan może skutecznie zarządzać wydziałem, część respondentów nie udzieliła w ogóle odpowiedzi, jednak byli wśród badanych tacy, którzy dostrzegali możliwość kierowania swoimi wydziałami. Większość trudności w zarządzaniu jednostką wynikała zdaniem ankietowanych z braku zaufania do jednoosobowego organu. Dziekani dostrzegali także, że samorządy studenckie prawie wcale nie interesowały się sprawami wydziałowymi. Wynika to najpewniej z tego, że studenci nie doceniają pracy społecznej na rzecz całego środowiska, nie angażują się do działalności organizacji studenckich, które w konsekwencji są bardzo słabe. Niskie zarobki wpływają na niechęć do podejmowania pracy na uczelni wyższej. Na politechnice i uniwersytecie jest dwa razy więcej wydziałów, na których brakuje pełnej obsady asystenckiej, niż takich, na których wszystkie stanowiska asystenckie są zajęte. Według dziekanów prawie wszyscy pracownicy jednostek mieli dodatkową pracę. Jednak jedynie pięciu dziekanów negatywnie oceniało pracę dodatkową. Respondenci dostrzegali zazwyczaj także pozytywne strony pracy pozauczelnianej. Zasadnicze trudności w dobrym funkcjonowaniu wydziałów to według ich dziekanów: konserwatyzm kadry; sprzeciw wewnątrzuczelnianych grup, które bronią przede wszystkim własnych interesów; zmniejszanie się wartości pracy na uczelni wyższej; brak prawidłowej wymiany pokoleniowej; zła sytuacja finansowa uczelni; brak strategii reformowania nauki i szkolnictwa wyższego; brak presji gospodarki rynkowej wymuszającej konkurencyjność.

Deskryptory TESE: uniwersytet, wydział uniwersytecki, student, asystent, kadra naukowa
TESE descriptors: universty, university faculty, student, assistant, scientific staff
Publikacje:
  • Najduchowska, H. i Wnuk-Lipińska, E. (1993). Konserwatyzm a innowacyjność. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 46-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"