BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziecko i poezja liryczna
Data: czerwiec 1992 – grudzień 1992
Badacz: Zbigniew Baran
Abstrakt:

Celem badania było określenie relacji dziecka z poezją. Wywiady przeprowadzono z sześciolatkami z Przedszkola Państwowego nr 84 w Krakowie, Przedszkola Państwowego w Chabówce i Przedszkola Miejskiego nr 6 w Rabce. Badanie wykazało, że odbiór poezji przez dzieci sześcioletnie w dużej mierze zależy od ich osobowości. Na prawidłowe rozumienie tekstów lirycznych wpływa także odpowiednie przygotowanie przez rodziców i nauczycieli. Dzieci interesują się nieznanymi słowami, ich brzmieniem i dopytują o znaczenia. Niektóre z nich – uzdolnione artystycznie – potrafią analizować strukturę wierszy i odnajdują w nich paralelizmy. Obcowanie z poezją pozwala dzieciom na wyjaśnienie mechanizmów poetyckich, zapoznanie ich z funkcją metafor, rozszerzenie słownika przedszkolaków.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie
TESE descriptors: comprehension, child development, cognitive development, literature, children's and youth literature, reading
Publikacje:
  • Baran, Z. (1993). Dziecko i poezja liryczna. Wychowanie w Przedszkolu, 9, 522-526.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"