Tytuł badania: |
Dziecko i poezja liryczna |
Data: |
czerwiec 1992 – grudzień 1992 |
Badacz: |
Zbigniew Baran |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie relacji dziecka z poezją. Wywiady przeprowadzono z sześciolatkami z Przedszkola Państwowego nr 84 w Krakowie, Przedszkola Państwowego w Chabówce i Przedszkola Miejskiego nr 6 w Rabce. Badanie wykazało, że odbiór poezji przez dzieci sześcioletnie w dużej mierze zależy od ich osobowości. Na prawidłowe rozumienie tekstów lirycznych wpływa także odpowiednie przygotowanie przez rodziców i nauczycieli. Dzieci interesują się nieznanymi słowami, ich brzmieniem i dopytują o znaczenia. Niektóre z nich – uzdolnione artystycznie – potrafią analizować strukturę wierszy i odnajdują w nich paralelizmy. Obcowanie z poezją pozwala dzieciom na wyjaśnienie mechanizmów poetyckich, zapoznanie ich z funkcją metafor, rozszerzenie słownika przedszkolaków. |
Deskryptory TESE: |
rozumienie, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, literatura, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie |
TESE descriptors: |
comprehension, child development, cognitive development, literature, children's and youth literature, reading |
Publikacje: |
- Baran, Z. (1993). Dziecko i poezja liryczna. Wychowanie w Przedszkolu, 9, 522-526.
|