BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różnice w celach edukacyjnych dla dziewczynek i chłopców
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: Elżbieta Putkiewicz
Abstrakt:

W celu diagnozy komunikowania się dziewczynek i chłopców podczas lekcji matematyki obserwowano 24 lekcje w klasach trzecich i czwartych szkoły podstawowej (szkoły warszawskie). Podczas lekcji obserwatorzy notowali dziesięciominutowe próbki rozmów nauczycieli z dziećmi. Zarejestrowano 33 takie próbki. Lekcje nagrywano na magnetofon. Rejestrowano jedynie wypowiedzi kierowane przez nauczyciela do jednego dziecka. Badanie wykazało, że nauczyciele częściej akceptują siebie i słuchacza, jeśli zwracają się do chłopców. W wypowiedziach kierowanych do chłopców nauczyciele odnoszą się do słuchacza w sposób mniej dogmatyczny, co wpływa na dawanie samodzielności w podejmowaniu decyzji. Dziewczynki są rzadziej traktowane przez nauczycieli po partnersku. Analiza zarejestrowanych rozmów pokazała, że 8,4% błędnych wypowiedzi dziewczynek zostało przerwanych przez nauczyciela bez określenia błędu. W takiej samej sytuacji nauczyciele przerwali 2% wypowiedzi chłopców. 15,2% wypowiedzi dziewczynek – błędnych i poprawnych – zostało przerwanych przez nauczyciela, podczas gdy wypowiedzi chłopców zostały przerwane w 10,5%.

Deskryptory TESE: edukacja, płeć, matematyka, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne
TESE descriptors: education, gender, mathematics, teacher-student relation, interpersonal relations
Publikacje:
  • Putkiewicz, E. (1993). Różnice w celach edukacyjnych dla dziewczynek i chłopców. (Analiza lekcji matematyki w klasach III i IV). Ruch Pedagogiczny, 3/4, 157-162.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"