Obserwuj
Tytuł badania: |
Ja też jestem przedszkolakiem |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 – 2009 |
Badacz: |
Renata Berent-Mieszczanowicz, Anna Mackiewicz, Daria Mieszczanowicz, Danuta Zalewska |
Abstrakt: |
Zasadniczym celem projektu było zmniejszenie nierówności między miastem i wsią w zakresie dostępu do edukacji przedszkolnej, wyrównywanie szans rozwojowych małych dzieci z terenów wiejskich, przy współpracy rodziców i środowiska lokalnego. W ramach projektu utworzono sieć 40 ośrodków edukacji przedszkolnej w województwie warmińsko-mazurskim. W projekcie wzięło udział 646 dzieci w wieku 3-5 lat (w tym 308 dziewczynek i 338 chłopców), wśród których przeprowadzono badania kompetencji: na początku projektu, w połowie jego realizacji i na zakończenie. Jednocześnie powstały miejsca pracy dla 44 nauczycielek; do projektu włączono ponadto rodziców, z których 37 osób wzięło udział w szkoleniach, a 716 w innych działaniach. Dzięki projektowi wzrosły kompetencje zawodowe i osobiste nauczycielek, a do tego odnotowano wzrost poziomu aktywności obywatelskiej w środowiskach lokalnych. Wypracowano także model organizacyjno-merytoryczny działalności ośrodka jako innej formy edukacji przedszkolnej. Dzięki kontaktowi ze specjalistami rodzice mieli możliwość podniesienia swoich kompetencji wychowawczych.
|
Deskryptory TESE: |
edukacja przedszkolna, równość szans, dostępność oświaty, placówka przedszkolna, kompetencje |
TESE descriptors: |
pre-primary education, equal opportunity, access to education, pre-primary institution, competence |
Publikacje: |
- Berent-Mieszczanowicz, R. (bdw.). Raport. Pobrane 24 czerwca 2014 z http://www.dukrk.cal.pl/articles.php?article_id=76
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.