BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pierwszy rok nauczania religii w szkole w opinii uczniów, rodziców i katechetów
Instytucja:
Data: 1991 – 1993
Badacz: Katarzyna Kędra, Agnieszka Kuciak, Janina Słomińska, Agnieszka Szwajkajzer
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii uczniów, rodziców i katechetów na temat nauczania religii w szkołach. Badaniami objęto 180 uczniów, 120 rodziców oraz 154 katechetów (księży, sióstr zakonnych i katechetek świeckich). Uczniowie uczęszczali do klas drugich liceów ogólnokształcących, techników i zasadniczych szkół zawodowych w Warszawie. Katecheci pochodzili głównie z dawnej archidiecezji warszawskiej. Narzędziem badawczym była ankieta. Za wprowadzeniem religii do programu nauczania opowiedziało się 18% uczniów, 18% ojców, 32% matek oraz 63% katechetów. Przeciwnych religii w szkołach było: 59% uczniów, 26% ojców, 28% matek oraz 11% katechetów. Pozostali respondenci wybrali odpowiedź trudno powiedzieć. Po siedmiu miesiącach nauki religii 11% uczniów stwierdziło, że nie ma większego znaczenia, czy religia jest w szkole, czy w parafii. Prawie połowa uczniów i katechetów uważała, że obecność lekcji religii w programach szkolnych ma zarówno negatywne, jak i pozytywne strony. 50% rodziców było za tym, by religia była obecna w szkole. 31% uczniów uważało, że w szkole nie ma odpowiednich warunków do nauki religii, dlatego też lekcje takie tracą swój charakter. Podobną opinię wyraziło 34% rodziców i 19% katechetów. Według 13% uczniów religię powinno się przenieść do parafii. Według 32% uczniów nauczanie religii w szkole (a nie w parafii) jest wygodne i zajmuje mniej czasu. Podobną opinię wyraziło 36% rodziców. 16% rodziców uznało, że katecheta ma dobry wpływ na atmosferę szkoły. Dla 36% katechetów pozytywnym przejawem obecności religii w szkole była wyższa frekwencja uczniów na lekcjach. 20% nauczycieli podkreślało także, że religia w szkole wpływa na lepsze kontakty katechetów z uczniami, rodzicami i pozostałymi nauczycielami. 41% katechetów uzasadniało pozytywną ocenę religii w szkole zniknięciem podziału między wiarą a życiem codziennym. Młodzież na lekcjach religii chciałaby rozmawiać o kwestiach moralnych (32%) i związanych z wiarą (19%). Oczekiwania młodych ludzi są w dużej mierze spełniane – tak sądzi 88% uczniów i 78% katechetów.

Deskryptory TESE: religia, katolicyzm, uczestnictwo rodziców, ankieta, zajęcia szkolne, postawa wobec szkoły, niezadowolenie ze szkoły
TESE descriptors: religion, Catholicism, parent participation, questionnaire, school activities, attitude towards school, school disaffection
Publikacje:
  • Słomińska, J. (1995). Pierwszy rok nauczania religii w szkole w opinii uczniów, rodziców i katechetów – koncepcje i niektóre wyniki badań. W: K. Kiciński, K. Koseła i W. Pawlik (red.), Szkoła czy parafia? Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych (s. 123-139). Kraków: Nomos.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"