BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wzorce korzystania z internetu przez dzieci w wieku 13-15 lat
Projekt badawczy:
  • EU Kids Online
pokaż badania
Instytucja:
Data: październik 2002 – 2011
Badacz: Anna Borkowska, Lucyna Kirwil, Marta Kirwil
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach pierwszego etapu międzynarodowego programu EU Kids Online w gimnazjach Warszawy i Łodzi, na próbie 598 uczniów (294 dziewcząt i 275 chłopców). Celem badania była ocena dostępu dzieci do internetu (TIK) i korzystania ze szkodliwych etycznie stron (głównie o treściach pornograficznych oraz epatujących okrucieństwem), przedmiot badawczy stanowiła także kwestia kontroli używania internetu w szkole i w domu. Przedstawiono różne koncepcje rozwiązania problemu dostępu młodzieży do demoralizujących treści internetowych. W badaniu posłużono się anonimową ankietą, wypełnianą przez uczniów samodzielnie w klasach szkolnych (pytania otwarte i zamknięte). Pierwszy etap projektu badawczego ukończono w lipcu 2009. Nowy projekt EU Kids Online II będzie kontynuowany w latach 2009-2011. Projekt ten ma na celu zebranie obiektywnych i rzetelnych danych na temat doświadczeń dzieci z internetem: ich kompetencji w internecie, doświadczania zagrożenia i radzenia sobie z tymi zagrożeniami. Celem projektu jest też poszerzenie wiedzy o sposobach ochrony, jakie stosują rodzice w celu zachowania bezpieczeństwa ich dzieci w internecie. Badaniami objęto około 25 tysięcy dzieci w wieku od 9 do16 lat i jedno z ich rodziców. Badana próba jest losowo dobraną próbą kwotową z 25 krajów z UE i spoza UE. Te kraje to: Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Szwecja, Turcja, Węgry, Wielka Brytania i Włochy. W każdym kraju zebrano wywiady w około 1000 rodzin. Polska część projektu jest realizowana w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Dr Lucyna Kirwil z SWPS z Instytutu Psychologii Społecznej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej jest przedstawicielem projektu w Polsce i odpowiada za analizy wyników uzyskanych w Polsce i porównania wyników uzyskanych dla polskich dzieci z danymi dla Europy. Wszystkie informacje i raporty z badań EU Kids Online I i EU Kids Online II są dostępne bezpłatnie na stronie www.eukidsonline.net.

Deskryptory TESE: korzystanie z Internetu, dostęp do Internetu, środki dydaktyczne, sieć komputerowa, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia, ocena uczących się, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet usage, Internet access, teaching resourses, computer network, lower secondary, evaluation of students, ICT
Publikacje:
  • Kirwil, L. (bdw.). Wzorce korzystania z Internetu przez dzieci w wieku 13-15 lat : raport z badań przeprowadzonych w październiku 2002 na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka. Pobrane 27 stycznia 2014 z http://www.brpd.gov.pl/stronny%20www_pliki/frame.htm
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"