BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samorealizacja młodzieży szkolnej
Projekt badawczy:
  • Samorealizacja młodzieży szkolnej
pokaż badania
Instytucja:
Data: kwiecień 1990 – styczeń 1992
Badacz: Józef Górniewicz, Krzysztof Rubacha, Janusz Żuchowski
Abstrakt:

Przedmiotem badania były uwarunkowania demograficzne, społeczne i osobowościowe poziomu samorealizacji młodzieży szkolnej uzdolnionej twórczo. Badanie przeprowadzono w trzech etapach: kwiecień 1990 (wypracowano koncepcję badań, skonstruowano narzędzie badawcze – ankieta opracowana przez K. Rubachę i przeprowadzono badanie pilotażowe obejmujące 300 uczniów V LO w Toruniu); wrzesień-październik 1990 (przeprowadzono badanie właściwe w czterech miastach województwa toruńskiego – Wąbrzynie, Golubiu-Dobrzyniu, Grudziądzu i Toruniu, obejmujące 440 uczniów); styczeń 1992 (przeprowadzono badania wśród 300 uczniów I i V LO w Toruniu w celu korelacji ankiety własnej konstrukcji z innymi narzędziami stosowanymi do mierzenia samorealizacji – Kwestionariusz Samorealizacji Shostroma, Skala AS-3 Witkowskiego). Próba miała charakter celowy, a jej struktura wyglądała następująco: 68,2% stanowiły kobiety, 31,8% mężczyźni; 29,5% badanych miało 17 lat, 52,3% 18 lat, 15,9% 19-20 lat; 62,1% zamieszkiwało duże miasto, 25,7% małe miasto, 12,1% wieś; 17,4% uczęszczało do technikum, 9% do LO Wojskowego, 73,5% do LO; 19,7% pochodziło ze środowiska chłopskiego, 23,5% z robotniczego, 33,4% z urzędniczego, 23,5% z inteligenckiego. Analiza wyników badania potwierdziła hipotezę głoszącą, że w warunkach transformacji ustrojowej i dynamicznych zmian społecznych młodzież uzdolniona twórczo nie mogła w pełni realizować swojego potencjału. Uczniowie osiągający w kwestionariuszu przeciętny lub niski poziom zdolności twórczych uzyskiwali jednocześnie wyższe poziomy samorealizacji (41,6%) niż uczniowie o wysokich uzdolnieniach twórczych (32,6%). Do barier samorealizacji uzdolnionej twórczo młodzieży należały w ocenie badanych: ograniczona możliwość działalności pozalekcyjnej, niewielka oferta kulturalna w lokalnym środowisku, brak autorytetów twórczych i wartościowych wzorców wychowawczych, brak organizacji młodzieżowych trafiających w gusta badanych, brak odpowiedniego nastawienia do pozyskiwania dóbr ekonomicznych przez młodzież oraz brak możliwości realizowania w praktyce doktryny przedsiębiorczości. Wśród osób o wysokim poziomie twórczych zdolności przeważały dziewczęta, one też osiągały wyższe wyniki w kwestionariuszu samorealizacji niż chłopcy. Wysokiemu poziomowi samorealizacji uczniów uzdolnionych twórczo sprzyjały również: miejsce zamieszkania (małe miasto), wywodzenie się ze środowisk inteligenckich i urzędniczych, wysokie aspiracje kulturalne i edukacyjne, chęć działania w środowiskowych zespołach artystycznych, zaangażowanie w pracę szkoły, zajmowanie bardzo wysokiej i niskiej pozycji w strukturze socjometrycznej klasy. Wiek badanych okazał się nie mieć wpływu na poziom samorealizacji uczniów uzdolnionych twórczo, niewielki wpływ miał także rodzaj szkoły, do jakiej uczęszczali badani. Badania ukazały, że młodzież odchodziła od działalności w organizacjach społeczno-politycznych i skupiała się na działalności gospodarczej oraz aktywności w sferze prywatnej.

Deskryptory TESE: postawa, rozwój dziecka, szkoła średnia, kształcenie techniczne, szkoła z internatem, zajęcia kulturalne, zajęcia pozalekcyjne, zajęcia pozaszkolne, kultura, sztuka, środowisko społeczno-kulturowe, młodzież
TESE descriptors: attitude, child development, secondary school, technical education, boarding school, cultural activities, supervised study, out-of-school-hours provision, culture, art, socio-cultural environment, youth
Publikacje:
  • Górniewicz, J., Rubacha, K. i Żuchowski, J. (1992). Samorealizacja młodzieży szkolnej. Koncepcja i wyniki badań empirycznych. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"