BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Raport cząstkowy z badań telefonicznych wśród absolwentów zasadniczych szkół zawodowych
Projekt badawczy:
  • Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych
pokaż badania
Instytucja:
Data: grudzień 2009 – kwiecień 2010
Badacz: Paweł Grygiel, Aneta Humenny, Grzegorz Humenny, Paweł Walawender
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę sytuacji absolwentów szkół średnich zawodowych wobec rynku pracy. Zrealizowano je w ramach projektu Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (nr projektu: WND-POKL.06.01.01-18-169/08), sfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1.: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1.: Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Badanie stanowiło kontynuację wywiadów prowadzonych z absolwentami techników. Spośród 1662 respondentów uczestniczących w pierwszej turze badania 355 wyraziło zgodę na udział w drugim etapie. Ostatecznie w badaniu wzięło udział 111 osób. W drugiej turze wykorzystano takie narzędzia jak wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo oraz ankietę na stronie internetowej. Absolwentom zadano pytania o ich sytuację społeczno-demograficzną (poziom wykształcenia rodziców, miejsce zamieszkania, samoocenę), naukę na poziomie średnim (egzamin zawodowy, matura), ścieżkę edukacyjną po ukończeniu szkoły średniej (wybrane kierunki studiów, tryb studiów, szkoły policealne/pomaturalne), ścieżkę zawodową (podjęcie pierwszej pracy, bezrobocie, rejestracja w powiatowych urzędach pracy, zagraniczne wyjazdy w celach zarobkowych itp.). Wyniki badania pokazały m.in., że ponad 41% absolwentów zasadniczych szkół zawodowych pozostawało bez pracy. Ponadto prawie 61% ankietowanych nie korzystało z żadnych form wsparcia oferowanych przez urzędy pracy.

Deskryptory TESE: absolwent, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, szkoła średnia o profilu zawodowym, student pracujący, przejście ze szkoły średniej do wyższej, wybór studiów, migracja, bezrobocie
TESE descriptors: school leaver, employability, vocational school, working student, transition from upper secondary to higher education, choice of studies, migration, unemployment
Publikacje:
  • Grygiel, P., Humenny, A. i Humenny, G. (2010). Raport cząstkowy z badań telefonicznych wśród absolwentów zasadniczych szkół zawodowych. Pobrane z http://porp.wup-rzeszow.pl/dokumenty/index/page/2.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"