Obserwuj
Tytuł badania: |
Raport cząstkowy z przeprowadzenia badań audytoryjnych w liceach ogólnokształcących i profilowanych |
Projekt badawczy: |
- Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2009 – maj 2009 |
Badacz: |
Paweł Grygiel, Grzegorz Humenny, Justyna Sikorska-Grygiel, Paweł Walawender |
Abstrakt: |
Głównym celem badań była diagnoza sytuacji uczniów na rynku pracy. Badania zrealizowano w ramach projektu Między migracją a szarą strefą – formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych (nr projektu: WND-POKL.06.01.01-18-169/08), sfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1.: Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1.: Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Działania badawcze zaplanowano na dwie tury. W pierwszej fazie przebadano za pomocą ankiety audytoryjnej uczniów szkół zawodowych (20 osób). Głównym celem tych działań badawczych było pozyskanie informacji na temat dotychczasowej ścieżki edukacyjnej tej grupy, a także ich planów dotyczących dalszego kształcenia lub podjęcia pracy zawodowej. Druga część badań objęła 1009 uczniów kończących licea profilowane i ogólnokształcące. Ci respondenci również wypowiadali się na temat planów edukacyjnych (wybór szkoły i kierunku studiów), doświadczeń związanych ze szkołą średnią (motywy wyboru liceum, ocena placówki edukacyjnej), pracy zawodowej (pierwsze spotkania z rynkiem pracy, oczekiwania związane z pierwszą pracą). Spośród uczniów z drugiej części badania prawie 91% zadeklarowało kontynuację nauki na studiach wyższych. Pomimo to co piąty respondent opowiedział się za chęcią wyjazdu za granicę w celach zarobkowych (19,8%).
|
Deskryptory TESE: |
szkoła średnia, absolwent, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, ocena uczących się, poradnictwo zawodowe |
TESE descriptors: |
secondary school, school leaver, transition from lower to upper secondary education, employability, evaluation of students, vocational guidance |
Publikacje: |
- Grygiel, P., Humenny, A. i Humenny, G. (2009). Raport cząstkowy z przeprowadzenia badań audytoryjnych w liceach ogólnokształcących i profilowanych. Pobrane z http://porp.wup-rzeszow.pl/dokumenty/index/page/1.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.